На домопогу вчителям основ здоров’я


Засідання клубу «Здорове майбутнє»
«Усе в твоїх руках»
Вступ
У всі часи особливу увагу люди звертали на своє здоров'я, піклувалися про нього, винаходили нові й нові ліки від хвороб і спо­соби зміцнення свого організму, об залишатися бадьорими на довгі роки.
Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Також хвороби пов'язували із карою бо­гів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жерт­вами. Серед своїх богів давні греки з особливою пошаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок — Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини — гі­гієна), а друга лікувала та зцілювала людей (звідси вислів «Панацея від усіх бід»).Проблемами хвороб, здоров'я і довголіття завжди переймалися ви­датні люди нашої планети. Вчені хотіли створити засіб для збережен­ня вічної молодості та бадьорості. Що означає бути здоровим? Як убе­регти своє здоров'я і молодість? Це ми сьогодні спробуємо всі разом з'ясувати!
2)  Побажання
Ведучий. Перш ніж розпочати наше заняття, мені хочеться зробити вам  подарунок. Я хочу подарувати вам квіточ­ку, але вона непроста. Це квіточка-семицвіточка, яка може виконати ваше одне бажання.
Візьміть її до рук і прочитайте побажання, записані на її пелюст­ках
 (щастя, здоров'я, успіх у навчанні, гроші, сила, розум, краса, ко­хання).
Подумайте, чого б ви хотіли найбільше, і відірвіть одну пелюстку.
 (Вислуховуються думки дітей про те, чому вони вибрали саме цю пелюстку.)
3)    Вправа «Розмовляючий олівець»
Ведучий. Ваші бажання і думки різні. Давайте подумаємо, що ж для людини найголовніше? Я передаватиму вам олівець, «що вміє розмовляти», щоб послухати ваші думки. (Діти по черзі висловлю­ються.)
Отже, найголовніше в нашому житті — здоров'я. Адже здорова людина зможе здобути добру освіту, влаштуватися на гарну роботу, заробляти гроші, виховувати здорових дітей і бути красивою та щас­ливою.
4) Вправа «Як розпорядитися своїм життям?» Учитель наголошує, що дана вправа допоможе кожному з учас­ників знайти відповідь на це питання. Пояснення правил, за якими від­буватиметься рольова гра. Кожен учасник отримує по 10 папірців.
Учитель. На початку гри прошу кожного написати своє ім'я на 10 папірцях, які вам роздали. Впродовж кількох наступних хвилин ці 10 папірців уособлюватимуть конкретну людину, тому слід зберегти свої папірці!
Через хвилину перед кожним постане вибір «витратити» чи «за­ощадити» папірці. На продаж буде виставлено різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари, тільки щось одне або нічого. Звичайно, коли закінчаться, за папірці вже нічо­го не можна буде купити.
Усі покупки можна робити лише тоді, коли «товари» пропонують­ся на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару.





Проведення гри
Учитель дає час для того, щоб кожен учасник написав своє ім'я на 10 папірцях, а опісля пропонує першу пару «товарів» на продаж і по­казує два аркуші, що представляють цю пару.
Після цього він збирає папірці у тих, хто хоче зробити покупку. Видає кожному покупцеві картку, що засвідчує його покупку.
Учитель зачитує пари «товарів», а учасники, якщо бажа­ють придбати товар, записують його назву на такій кількості жетонів, яку вказав учень-тренер. Наприклад, «квартира» — записуємо слово «квартира» на 1-му, «здорова сім'я» — записуємо на
3-х жетонах, оскільки, за умовою гри, ціна квартири — 1 папірець, ціна здорової сім'ї — 3 папірці.
Перша пропозиція «товарів»
Варіант А: чудова квартира або будинок (1 папірець).
 Варіант Б: новий автомобіль на вибір (1 папірець).
Друга пропозиція «товарів»
Варіант А: повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на 1 місяць) у будь-яку країну світу разом із другом (2 папірці).
Варіант Б: повна гарантія того, що людина, з якою б тобі хотілося одружитися, обов'язково одружиться з тобою у недалекому майбут­ньому (2 папірці).
Третя пропозиція «товарів»
Варіант А: стати найпопулярнішим серед своїх товаришів термі­ном на 2 роки
 (1 папірець).
Варіант Б: Мати одного справжнього друга (2 папірці).
Четверта пропозиція «товарів»
Варіант А: закінчити престижний університет (2 папірці).
Варіант Б: заснувати прибуткову кампанію (2 папірці).
П'ята пропозиція «товарів»
Варіант А: мати здорову сім'ю (3 папірці).
Варіант Б: здобути всесвітню славу (3 папірці).
Після того, як усі учасники зробили свій вибір із цих пропозицій, психолог оголошує: «Тим, хто вибрав щасливу сім'ю, повертають два папірці як винагороду».
Шоста пропозиція «товарів»
Варіант А: можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 па­пірець).
Варіант Б: відчуття задоволення впродовж усього життя (2 папірці).
Сьома пропозиція «товарів»
Варіант А: п'ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці).
Варіант Б: любов та повага найдорожчих людей (2 папірці).
Психолог. Ті, хто вибрав п'ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (якщо він ще залишився), оскільки за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.
Восьма пропозиція «товарів»
 Варіант А: чиста совість (2 папірці).
Варіант Б: здатність досягти успіху у сфері, де найбільше цього прагнеш
(2 папірці).
Дев 'ята пропозиція «товарів»
Варіант А: створити диво для того, кого ти любиш (2 папірці).
Варіант Б: можливість прожити заново (або повторити подію з власного минулого життя) (2папірці).
Десята пропозиція «товарів»
 Варіант А: сім додаткових років життя (3 папірці).
Варіант Б: безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).
Учитель. Більше покупок робити не можна. Невикористані папір­ці вважаються знеціненими. Обговорення
Яка покупка подобається вам понад усе? Чому?
Чи шкодуєте ви, що не зробили якоїсь покупки? Чому?
Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?
Чому ви навчилися, виконуючи цю вправу?
Коментар учителя
Правила гри можна змінити, але життя — не гра. Не можна повто­рити вже зробленого вибору чи скасувати прийняте колись рішення.
Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливіс­тю. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими через тиждень або рік. Завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Доводиться платити за кожен вибір у житті — і часто ця плата перевищує сподівання.
Вчитель. Одного разу Сократа запитали: «Що для людини найцінніше і найважливіше у житті-багатство чи слава?».Великий мудрець відповів: «Ані багатство,ані слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля»
Над нашою планетою вирує пожежа під назвою СНІД. Як можна згасити її,щоб не загинула цивілізація? Вберегти людину від захворювання на СНІД може тільки власна обачність,порядність,відповідальність за власне здоров’я . І якщо ми не почнемо діяти,ніхто не зможе відповісти на про те,якими будуть наші нащадки. А чи будуть вони здорові та щасливі?І для чого потрібні їм усі багатства,якщо вони не матимуть головного- здоров’я?
5)Вправа «Оцінювання ризику ВІЛ-інфікування»
  В         — вірус (збудник захворювань);
   І          — імунодефіциту (відсутність імунної реакції організму);
  Л         — людини (може бути тільки в людини);
   С         — синдром (низка симптомів, що вказують на хворобу);
   Н        — набутого (не спадкового);
   І          — імунного (стосується імунної системи);
  Д         — дефіциту (брак або нестача).
Учитель. Кожному з вас я роздаю карточку, на якій записана ситуація.
На першій парті стоять три будиночки
«Ризик високий», «Ризик низький», «Ризик відсутній».
Для виконання цієї вправи пригадайте все, що ви чули про цю хворобу. Будьте уважні.
Кожен із вас читає ситуацію вголос і кладе карточку до відповідного будиночка.
Ситуації:
1.     проколювати вуха однією голкою;
2.     уживати ін’єкційні наркотики;
3.     працювати в секс-бізнесі;
4.     лікувати зуби нестерильними інструментами;
5.     робити перев’язку без рукавиць;
6.     користуватися чужою битвою;
7.     користуватися чужою зубною щіткою;
8.     плавати в одному басейні;
9.     їсти те, що приготувала ВІЛ-інфікована людина;
10. дружити з ВІЛ-інфікованою людиною;
11. користуватися спільним посудом;
12. обмінюватися одягом;
13. бути покусаним комаром;
14. жити в одній кімнаті з ВІЛ-інфікованою людиною;
15. сидіти за одною партою;
16. користуватися спільним шкільним приладдям;
17. їхати в одному транспортному засобі;
18. робити уколи нестерильним інструментом;
19. торкатися кров’яних плям на предметах;
20. дружній поцілунок;
21. користуватися спільним туалетом.
Учитель. Дякую. Ви бачите, що не так уже й багато ситуацій, коли можна інфікуватися, але їх потрібно уникати, щоб не захворіти.
6) Гра «Квасоля»
Учитель. Ось перед вами лежать конверти з квасолею (5–6 сортів квасолі різних кольорів. Конвертів стільки, скільки учасників, але в одному конверті квасоля чорного кольору).
 Пропоную вам за 1 хв, обмінюючись з іншими учасниками, зібрати якнайбільше сортів квасолі.
Прошу сісти на стільці.
Хто з вас мав конверт із чорною квасолею? Той інфікований вірусом «сміху».
Хто з вас виміняв для себе чорні квасолини? Вас теж інфіковано вірусом «сміху». Це була лише гра. Але в житті ВІЛ-інфекція так само стрімко і непомітно розповсюджується серед людей.
Коли людина дізнається, що вона ВІЛ-інфікована, то повернути все, як було раніше, уже не можна. Вона розуміє, що може інфікувати рідних, друзів. Людина, дізнавшись про свій діагноз, спочатку переживає шок, потім впадає в депресію, соромиться самої себе, почувається нікому не потрібною, у багатьох з’являються думки про самогубство.
Але ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД — це насамперед людина, із такими ж почуттями, бажаннями, надіями, що й здорові люди. І те, як їй вдається подолати кризу й розпочати боротьбу за власне життя, значною мірою залежить від її оточення — рідних і друзів. Основна допомога хворим полягає у психологічній підтримці
7)Вправа «Серце друга»
Учитель.
У кожного з вас є стікери у вигляді серця. Нехай це буде маленька частинка вашого серця. Напишіть на стікері, що ви могли б зробити для людини, хворої на СНІД, яку допомогу надали б їй.
У нас є листи від ВІЛ-інфікованих підлітків. Я зараз їх зачитаю, прикріплю на дошці, а ви стікери із серцями приєднайте до того листа, автору, якого хочете віддати частинку свого серця.

Лист Оксани
«Мене звати Оксана. Мені 14 років. Нещодавно дізналася про хворобу. Захотіла сказати комусь про це і довірилася своїй подрузі. Її відповідь: «Ні. Шкода, але я нічим не можу тобі допомогти».Коли наступного дня прийшла до школи, усі вже знали про хворобу і перешіптувалися за моєю спиною».

Лист Олексія
«Мене звати Олексій. Мені 15 років. Я щойно повернувся зі школи. Почуваюся добре, але всі знають, що в мене ВІЛ.Більшість однокласників уникають мене. У мене немає друзів. Щодня я йду зі школи з опущеною головою. У мене депресія, усі мене бояться, і я почуваюся страшенно самотнім. Я хочу мати друга, з яким можна було б поговорити».

Учитель. Як ви вважаєте, що є найважчим для ВІЛ-позитивної людини?
Діти, подумайте й напишіть на своїх серцях, що б ви могли зробити для такої людини?

 Заключна вправа. Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Як завоювати друзів і вплинути на людей» так описує цю емоцію: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді зостається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»
Ви здогадалися про що йдеться? Так, це усмішка. Тож подаруйте її один одному.
Вчитель. Міцне здоров'я — одне з головних джерел щастя й ра­дості людини, її неоціненне багатство, яке повільно і важко накопичу­ється, але яке можна швидко і легко втратити.
Накопичуйте і бережіть своє здоров'я, вчіться цього в оточуючих людей; займайтеся улюбленою справою, проводьте кожну хвилину життя з користю для себе та інших!
        В одній далекій країні жив мудрець, який знав відповіді на багато питань, тому сотні людей приходили до нього за порадою і допомо­гою. У тій же країні жив юнак, який тільки починав свій життєвий шлях. Але він думав, що все вже знає, багато вміє і чужих порад слу­хати йому не треба. Вирішив він обдурити мудреця — спіймав мете­лика, затис його між долонями і запитав мудреця: «Що у мене в доло­нях — живе чи мертве?». Якби мудрець відповів «живе», то юнак сильно здавив би руки, метелик помер і мудрець виявився б неправим. А якби мудрець відповів «неживе», хлопець би розтиснув руки, мете­лик випурхнув, а мудрець знову був би неправий. Але коли юнак пі­дійшов до мудреця і поставив своє запитання, старець уважно поди­вився на нього і сказав: «Усе в твоїх руках...».
Так і щодо здоров'я можна кожному сказати: «Все у твоїх ру­ках...». Сподіваюсь, що знання, які ви отримали на цьому занятті, знайдуть своє продовження у вашому житті.


 Тема. Предмети і засоби особистої гігієни підлітків.

Практична робота: «Вибір засобів індивідуальної гігієни»

 Мета:
навчальна –         сформувати в учнів знання про правила  особистої гігієни; ознайомити з вимогами до  предметів і засобів особистої гігієни; узагальнити    і    систематизувати знання про засоби і предмети особистої гігієни;
розвиваюча      удосконалювати роботу з додатковою літературою, пошуком  інформації; розвивати     логічне мислення та уміння  аналізувати,    порівнювати,   зіставляти;розвивати    пізнавальний        інтерес до гігієни тіла та уміння робити   висновки
виховна  –            виховувати     бережливе    ставлення до здоров’я  свого організму, застосовувати знання з метою дотримання  санітарно-гігієнічних   правил  поведінки вдома,  на вулиці , в громадських місцях.

  Навчальні цілі
наприкінці заняття учні повинні знати:
-         розрізняти поняття гігієни і особистої гігієни;
-         називати предмети особистої гігієни;
-         називати правила догляду за предметами особистої гігієни.
учні повинні вміти:
-         застосовувати знання про предмети і засоби особистої гігієни на практиці;
-         вибирати предмети особистої гігієни відповідно до віку;
-         вибирати засоби особистої гігієни відповідно до індивідуальних особливостей людини і відповідно до ситуації.

 Тип уроку – засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.
 
Форма проведення уроку – інтегрований з елементами тренінгу.

 Методи та прийоми:
- вправа «знайомство»;
- розповідь з елементами бесіди;
- створення проблемної ситуації;
- робота з підручником;
- робота в групах;
- практична робота;
- захист плакатів.
 
Принципи навчання:
- послідовність;
- доступність;
- науковість;
- індивідуальний підхід;
- активність;
- системність;
- наочність;
- врахування вікових особливостей.
 
Обладнання і матеріали: підручник; плакати; аркуші паперу формату А3,А4; олівці, фломастери, маркери; скоч; клей.
 
Терміни: гігієна, особиста гігієна, засоби особистої гігієни, предмети особистої гігієни.

Хід уроку
 І.Організація класу до роботи
Продзвенів уже дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тож за парти всі сідаймо,
Працювати починаймо.
-Діти,а під яким девізом проходять наші уроки?
Якщо хочеш здоровим бути,
Основи здоров’я вивчай.
Сам про своє здоров’я дбай,-
На лікарів турботу не перекладай.
Лікарі лікують хворих,
Здоров’я вони не творять.
Людина повинна сама
Дисциплінована бути і вольова.
 1. Вправа «знайомство»
Вітаю усіх. Пропоную кожному назвати своє імя і продовжити фразу:
«В друзях я ціную…»
2.  Нагадування правил
- Діти, для такого уроку потрібні і особливі правила. Давайте разом із вами складемо свої правила роботи на цьому уроці-тренінгу.
- Що нам знадобиться для плідної роботи на уроці і як ми зможемо допо­могти один одному дізнатися якомога більше?
Під керівництвом учителя вводяться такі правила:
-  Уважно слухати.
-  Дотримуватися часу.
-  Взаємодопомога.
-  Доброта.
-  Активність.
-  Говорити по черзі.
-  Говорити коротко.
-  Тут і тепер.
-  Бути толерантними.
3.    Очікування.
Учитель.Ми сьогодні маємо систематизувати наші знання про гігієну,дізнатися про предмети та засоби особистої гігієни.
  Прошу записати на аркушах з клейкою смужкою,що ви очікуєте від нашого заняття і розмістити листочки на плакаті з символічним деревом знань,поки що на нижніх гілках дерева.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
1.Інсценування за твором К.Чуковського «Мийдодир».
Вбігає бруднуля.(Хлопчик,який неохайно вдягнутий,все обличчя у нього вимазане).
Простирадла повтікали.
Ковдри з ними за поріг
І подушка,мов скакушка
Мов та жаба –скрекотушка
Пострибала,хоч без ніг.
Я за свічку-свічка в пічку!
Я за книжку-утекла
І під ліжко залягла!
Але що це? Сам не знаю!
Самовар мій повний вщерть
Утікає шкереберть!
Що зробилось?

- діти, чому від бруднулі повтікали всі речі? (відповіді дітей).

З'являється умивальник. (хлопчик у костюмі умивальника).

Ах,негарне,нечупарне,
Неумите поросятко,
Чорне,ніби сожотрус.
Ти на себе подивись!
В тебе вакса за вухами,
В тебе клякса під очима,
В тебе руки- гидко взяти!
Тож від тебе штаненята,
Сміх сказати,штаненята,
Геть від тебе подались!

- Зрозумів, чому ти залишився без своїх речей?

- А чи є такі діти в нашому класі?

 2. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель:Щоб з тобою Бруднуля, і вами не тра­пилися такі сумні пригоди. Щоб ваші речі завжди були доглянутими, збереже­ними, лежали на визначених місцях, щоб ви росли охайними, красивими і здоровими. Ми поговоримо про гігієну школяра та предмети і засоби особистої гігієни.
3) поділ учнів на групи:
 - учням пропонується назвати  найбільш вживані предмети особистої гігієни;
 - вчитель пропонує повторити по черзі таке сполучення слів:
 мило – гребінець – шампунь – зубна щітка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
 1.Знайомство з пані «Гігієною».
Сьогодні в гості до нас завітала пані Гігієна. Ім'я у неї таке цікаве. Як ви ду­маєте, що означає слово гігієна? (Відповіді дітей).

Словник. Гігієна - це галузь науки, зокрема медицини, яка вивчає вплив умов життя, праці на людину і розроб­ляє профілактики різних захворювань, зберігає здоров'я і подовжує життя.

Ця пані допоможе ознайомитися з правилами особистої гігієни, з правила­ми догляду за речами.
Про чистоту хто всюди дбає,
Завжди здоров’я добре має.
І настрій в нього просто гарний,
І в світі він живе не марно.

Однією з головних вимог гігієни є чистота. Чистота тіла, одягу, взуття.
2. Розповідь  учителя
   Особиста гігієна – це правила гігієни, яких рекомендується дотримуватися в повсякденному житті.
   Для того, щоб тримати тіло в чистоті, люди користуються предметами особистої гігієни – зубною щіткою, гребінцем для волосся, рушником, мочалкою, бритвою, пилочкою для нігтів та іншими речами. Предмети особистої гігієни повинні бути індивідуальними і триматися в чистоті. Необхідно регулярно прати нижню білизну й рушники, пропарювати в гарячій воді зубну щітку і міняти її не рідше ніж раз на 2 місяці, очищати від волосся гребінець і мити його з милом.
   Крім предметів особистої гігієни, нам необхідні ще й засоби особистої гігієни – зубна паста, мило, креми, гелі, шампуні, спеціальні маски для обличчя, косметичні серветки, ватяні палички, туалетний папір та інші.Предмети та засоби особистої гігієни підбираються з урахуванням особистих особливостей, залежно від віку і смаків. Наприклад, для кожного віку розроблені свої креми, шампуні і зубні пасти.
   Гігієна статевих органів – важлива частина особистої гігієни. Вона сприяє збереженню і зміцненню твого здоров’я, забезпечує нормальне функціонування статевих органів і попереджає їх захворювання.
ІV  Руханка.
Що ж мабуть прийшла пора трохи відпочити.
Я хочу на фізкультхвилинку всі вас запросити.
Раз-підняли руки вгору, два - нахилились всі додолу.
Руки в боки!
Повернулись,нахилились і вправо, в вліво-
Щоб нічого не боліло,раз,два,три,чотири!
Набираємося сили.
Нахились,повернись,до товариша всміхнись.
V Закріплення вивченого матеріалу
1) Колективна робота
Гра «Мозковий штурм»
Учитель. Перед вами на дошці серединка квітки. Вона називається –Чистота.Їй не вистачає пелюстків,Тому зараз ми називатимемо слова,необхідні для дотримання чистоти,Це і будуть пелюстки нашої квітки.
 2) Робота біля дошки. Гра «Хто швидше?»
  Учні ланцюжком – по одному від кожної групи – записують на дошці назви засобів для догляду за волоссям, шкірою тіла, обличчям, руками, ногами: шампуні, гелі, мила, засоби для вмивання, піни для ванн, лосьйони і т. д.
  Перемагає та група, учасники якої запишуть найбільше найменувань.
 3) Робота в групах.
   За допомогою підручника (ст. 51-52) групи розробляють пам’ятки
   ГРУПА 1: «вибір зубної пасти та зубної щітки»
   ГРУПА 2: «алгоритм чищення зубів»
   ГРУПА 3: «гігієнічні вимоги до використання зубної щітки і гребінця»
   ГРУПА 4: «гігієнічні вимоги по догляду за шкірою»
VI. Практична робота.

   Мета: навчитися вибирати предмети особистої гігієни відповідно до віку, індивідуальних особливостей, відповідно до ситуації.

   Практичну роботу виконують як творчий проект, оформивши плакати.
  а) Нагадування правил роботи в групах;
  б) розподіл завдань між групами:
  ГРУПА 1: виберіть предмети і засоби особистої гігієни, які вам знадобляться, якщо ви вирушаєте у тривалий похід із ночівлею в наметі.
  ГРУПА 2: виберіть предмети і засоби особистої гігієни, які вам знадобляться, якщо ви їдете відпочивати на море, а душу у будинку, де ви житимете не буде.
  ГРУПА 3: виберіть предмети і засоби особистої гігієни, які вам знадобляться, коли ви їдете з батьками на кілька днів на дачу.
  ГРУПА 4: виберіть предмети і засоби особистої гігієни, які вам необхідні для повсякденного життя вдома.
  в) виконання завдань, створення проектів;
  г) захист проектів – учні демонструють свої плакати і пояснюють, чому вибрали саме ці засоби. Висновок записують у зошити.
 VII Підведення підсумків
Гра на увагу
« Хто з вас робить так,як я?»
Рано-вранці прокидаюсь
І зарядкою займаюсь.
Виростаю дужим я.
Хто з вас робить так,як я?
До сусідів я вітаюсь,
Друзям щиро усміхаюсь.
З усіма привітний я.
Хто з вас робить так,як я?
Я ніколи не вмиваюсь,
Неохайно одягаюсь.
Замазура.Ось,хто я.
Хто з вас робить так,як я?
Мамі завжди помагаю,
За собою прибираю.
Працю полюбляю я.
Хто з вас робить так,як я?
У грязюці я купаюсь,
У калюжі умиваюсь.
Робить так уся рідня.
Хто з вас робить так,як я?

VІІІ. Завдання додому.
   Підготувати повідомлення – рекламу одного із засобів особистої гігієни.
  
   Рефлексія: учні по черзі висловлюють думку для чого потрібно дотримуватися правил особистої гігієни.

   Прощання. Разом сказати: «До побачення». І помахати один одному руками.

   IX .Додатки 




 Руханки - вправи на зняття м`язового напруження


Чи знаєте ви, що солдат на варті стомлюється більше, ніж у поході? Це тому, що його тіло тривалий час перебуває у нерухомому стані. Отже, не забувайте про вправи на зняття м’язового напруження, які ще називають енергейзерами або руханками. Ось кілька вправ, які можна використати на тренінгах.

·       Учасники стають у коло, а тренер каже: «Саймон сказав: « Зроби так» і показує певний рух ( присісти, поплескати в долоні, підняти ногу, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух ). Решта повторюють за ним. Відтак наступний учасник каже: «Саймон сказав: «Зроби так», показує інший рух і так далі по колу.

·       Вправа «Ураган для тих…». Для цієї вправи приберіть зайві стільці. Усі сидять, а тренер стоїть ( йому не вистачає стільця ). Він каже: «Ураган для тих, хто народився весною». Усі, хто народився в цю пору року, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачило стільця, стає ведучим і каже: «Ураган для тих, у кого довге волосся ( коротке волосся, хто любить ходити до школи, бачив море, любить солодке…)».

·       Кожен обирає собі тварину і протягом хвилини імітує її голос ( гавкає, рохкає, свистить ) і рухи ( стрибає, бігає, махає крилами ). Вправу припиняють за командою тренера.

·       Тренер пропонує учасникам заплющити очі і вишикуватися в шеренгу за зростом.

·       Тренер промовляє, а учасники імітують рухами: «Море хвилюється, раз. Море хвилюється, два. Море хвилюється, три. Кумедна фігура на місці  замри!»  Усі завмирають у кумедних положеннях. Тренер обирає найкумеднішу фігуру. Це – новий ведучий. Він повторює слова тренера ( спортивна, ледача, грайлива, сидяча, лежача фігура ).

·       «Тостери-грінки». Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають тостером. Один заходить всередину. Він – грінка. За командою «тостер» тостери міняються місцями. За командою: «грінка» грінки міняються місцями. За командою «грінка готова» грінки підстрибують на місці.

·        «Будинки – господарі – землетрус». Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають будинком. Один заходить у середину. Він - господар. За командою «Будинок» будинки міняються місцями. За командою «Господар», господарі міняються місцями. За командою «Землетрус» усі міняються місцями.

·       Вправа «Футбол». Стати в коло, нахилитися. Ноги поставити так, щоб вони торкалися ніг сусідів. Руки – «воротар», ними треба захищати «ворота» ( простір між ногами ). Мета – забити м’яч у ворота іншого і не пропустити його у власні. Пропускаєш гол – прибираєш одну руку, ще один гол – виходиш з гри.

·       Руханка «Буратіно». Стати в коло. Розповідати вірш, імітуючи рухи:
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів -
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.

·       Вправа «Погода в Занзібарі». Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером:
 «У Занзібарі гріє сонечко ( гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе в зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на дрібненький вітерець. У Занзібарі знову сонечко».
Можна продовжити гру, розвернувши учасників на 180° і запропонувати тим, хто стояв позаду:
 «А в Україні холодно. Коли виходиш на вулицю, мороз хапає за щоки (щипати за щоки), за вуха (масажувати вуха), пробирається під куртку (щипати спину), мерзнуть ноги (тупотіти ногами). Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки). Поступово зігріваєшся, розслаблюєшся (гладити по плечах, спині)».

·       «Розплутати змію». Один учасник виходить з приміщення. Інші беруться за руки, утворюючи ланцюжок – «змію». Під час заплутування можна переступати через зімкнені руки, підлазити під них. Той, хто за дверима, повинен розплутати «змію». Можна підказати, що в неї є голова і хвіст.

·        Гра-розминка «Ми йдемо полювати на лева». Учасники стають в коло один за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:
 «Ми йдемо полювати на лева! (впевнений хід по колу).
 Не боїмося нікого! (заперечу вальні рухи руками).
 Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).
 Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)
 Ой, а це що? Це поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)
 Ой, а це що? Такий великий, такий пухнастий, такий м’якенький (показують , який)
 Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися, далі рухи повторюються)
 Побігли додому! Через, поля! ТУП! ТУП! ТУП!
 Через моря! Буль! Буль! Буль!
 Через болото! Чав! Чав! Чав!
 Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою). Похвалимо себе (погладжують себе по голові).

·       «Встав слово». Усі сидять у колі і кидають один одному м’яч. Той, хто кидає називає іменник, а той, хто ловить – підходяще дієслово (наприклад, м’яч летить сонце світить).

·       Вправа «Австралійський дощ». Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх:
 - В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
 - Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
 - Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
 - Починається справжня злива (плескання по ногах).
 - А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
 - Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
 - Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
 - Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).
 - Вщухає вітер (терти долоні).
 - З’являється сонечко (руки догори).

·       Вправа «Кучугура снігу». Учасники промовляють за тренером «лічилочку», показуючи те, про що в ній говориться, три рази: перший раз – на сусідові справа, другий – на сусідові зліва, третій – на собі:
Смотри, какой большой сугроб!
Вот это у сугроба лоб.
Вот это уши, это – нос!
 «Кто ты?» - задай ему вопрос.
 Он скажет: «Здравствуйте, я лев!»

·       Вправа «Ковпак». Тренер пропонує повторювати за ним: «Ковпак ти мій трикутний. Трикутний ти мій ковпак. А якщо не трикутний, то це не мій ковпак».
Відтак він пропонує повторити сказане, але замість слова «ковпак» двічі поплескати себе по голові, не вимовляючи цього слова. Потім заміняють жестами інші слова. Слово «трикутний» показують, роблячи трикутник пальцями. Слово «не» - відповідний рух голови, а замість слів «це», «ти», «мій» показують пальцем на щось, на когось, на себе. Зупинить гру на етапі, коли діти починають припускати багатьох помилок. Відзначте тих, хто виконував вправу найкраще.

·       Вправа «Слон». Стати в коло, ноги на ширині плечей. Нахилити голову вліво так, щоб вухо торкнулося плеча. Підняти ліву руку і дуже повільно виписувати нею велику лежачу вісімку (знак безкінечності).очима стежити за кінчиками пальців. Зробити 5 разів. Опустити руку. Нахилити голову до правого плеча і повторити вправу.

·       Вправа «Сплетені руки». Сісти зручно, покласти ногу на ногу. Переплести кисті рук і покласти долоні одна навпроти одної. Переплести пальці. Вивернути схрещені руки всередину і вгору так, щоб вони опинилися на рівні грудей. Відчувається певне напруження в пальцях, зап’ястках і м’язах рук. Це означає, що мозок отримує потрібні сигнали. У такій позі нервова система має можливість заспокоїтися.

·       Вправа «Цивільна оборона». Учні ходять по класу, коли пролунає сигнал цивільної оборони («Увага! Увага! На місто напали динозаври (печерні леви, гіпопотами…)!»), усі мають зібратися тісною групою, сховавши всередину «жінок» і «дітей», і разом сказати: «Дамо відсіч динозаврам (печерним левам, гіпопотамам…)!» умовними жінками й дітьми можуть бути дівчата, невисокі на зріст хлопці, або, високі, блондини чи темноволосі (кожного разу змінювати ознаки).

·       Вправа «Дзиґа». Вихідне положення: стати на безпечній відстані одне від одного – так, щоб можна було кружляти з розкинутими руками. Ця вправа особливо ефективна, якщо під час обертання наспівувати протяжний звук «і-і-і». він діє на мозок, як своєрідний акустичний вітамін С. якщо під час обертання у когось запаморочилась голова – це означає, що він обертається надто швидко. Треба сповільнити рух, а відтак обернутися кілька разів у протилежному напрямку.

·       Вправа «220». Учні за командою тренера починають рахувати від 1 до 220 (десятками). Спочатку шепотом, дуже тихо, дедалі голосніше. Максимальна громкість досягається, коли рахунок дійде до 220. Після цього всі замовкають. Ця вправа знімає напруження, налаштовує на працю.

·       Вправа «Варенички». Учні стають у коло і повторюють слова і рухи за тренером. «Просіяли борошно (рух руками вліво-вправо). Замісили тісто (кулаком по долоні). Зробили «ковбаску» (потерти долоні). Порізали «ковбаску» (відповідні рухи руками). Зліпили варенички (натиснути на вуха).

·       Віршовані руханки. Тренер промовляє, а діти повторюють за ним тільки рухи.
Травичка низенька-низенька,
Дерева високі-високі,
Вітер дерева колише-гойдає,
То вліво, то вправо їх відхиляє.
Птахи летять-відлітають.
                   ***
Ми берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Випрямляємо гілки.
Ледь зіп’явшись з корінців,
Дістаєм до промінців.
Ми стискаєм їх в огонь
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
Вправо-вліво стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиляй вперед-назад.
                   ***
Йшли ведмедики малі,
Нахилились до землі.
Потім встали , руки вбоки,
І зробили три підскоки.
Потім розминали плечі:
Руки вгору, опустили
І на стільчик тихо сіли.
                   ***
Вітер дме нам у лице,
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище!
Дерева високі-високі,
Травичка низенька-низенька,
Вітер дерева колише-гойдає,
Діти на місце тихенько сідають.

     Руханка «Нічний потяг»
Провідний. Уявіть собі, що зовсім скоро Різдво і діти одного маленького міста з нетерпінням чекають подарунків. Вони чули, що поїзд з іграшками до святкового вечора повинен буде пробиратися вночі через жахливий, заметений снігом ліс. І тільки у локомотива є фари, щоб освітлювати дорогу. Хто-небудь міг би сказати, які подарунки хотілося б отримати дітям цього маленького міста?
Хто з вас хотів би стати Локомотивом і везти потяг з іграшками дітям? Шестеро хлопців будуть вагони з подарунками. Хто хоче бути ними? Всі інші будуть деревами в нічному лісі.
Дерева мають розташуватися так, щоб між ними було достатньо місця. Дерева не повинні рухатися, але вони можуть видавати тихе «Шшш ...» у момент, коли який-небудь Вагон поїзда ризикує вдаритися об них.
Три дерева особливі - на них надіті капелюхи. Поїзд обов'язково повинен об'їхати ці Дерева, перш ніж він покине Ліс. Позначте місце, де Поїзд в'їжджає в Ліс, і самі встаньте з іншого боку Ліси - ви будете Маленьким містом, де діти чекають Потяги.
Тепер давайте складемо наш Поїзд. Ставайте за Локомотивом і покладіть руки на плечі попереднього гравця. Я зав'яжу очі кожному Вагону, тому що тільки у Локомотива є світло, і він може бачити. Локомотив буде рухатися дуже повільно, щоб не розгубити Вагони і щоб всі Вагони відчували себе впевнено. Локомотив сам вибирає шлях, яким поїде через Ліс, але він обов'язково повинен пройти повз трьох особливих Дерев (в капелюхах).
Даю Локомотиву старт!
«Ми йдемо полювати на лева».
учасники стають в коло один за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:
«Ми йдемо полювати на лева! (впевнений хід по колу).
Не боїмося нікого! (заперечу вальні рухи руками).
Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).
Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)
Ой, а це що? Це поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)
Ой, а це що? Такий великий, такий пухнастий, такий м’якенький (показують, який)
Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися, далі рухи повторюються)
Побігли додому! Через, поля! ТУП! ТУП! ТУП!
Через моря! Буль! Буль! Буль!
Через болото! Чав! Чав! Чав!
Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою). Похвалимо себе (погладжують себе по голові).
 Руханка «Кораблик»
Учитель каже: «Уявіть собі, що ми на кораблі. При словах: «Тиха, спокійна погода, світить сонечко» ви повинні зображати гарну погоду ». При слові «Буря!» Ви повинні створювати шум, кораблик гойдається все сильніше (сильно гойдатися). Один з дітей, що знаходиться на кораблику, повинен перекричати бурю: «Я не боюся бурі, я найсильніший матрос!»
Вправа повторюється кілька разів
         Море
Тренер промовляє, а учасники імітують рухами: «Море хвилюється, раз. Море хвилюється, два. Море хвилюється, три. Кумедна фігура на місці замри!» Усі завмирають у кумедних положеннях. Тренер обирає найкумеднішу фігуру. Це – новий ведучий. Він повторює слова тренера (спортивна, ледача, грайлива, сидяча, лежа  















Коментарі