На домопому вчителям біології


Біологічний  КВК
(для учнів 8 класу)
                                                                                 Друже мій, люби життя,
                                                                                Люби людей, природу,
                                                                                 А кривду кинь у забуття,
                                                                                 Як камінь в чисту воду.
                                                                                                   Б. Лепкий
Навчальні цілі:
- стимулювати пізнавальну активність учнів;
- розвивати уміння застосовувати теоретичні знання на практиці;
- формувати вміння знаходити нетрадиційні відповіді в ігрових завданнях;
- заохочувати дітей користуватися допоміжною науково – популярною літературою;
- виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання : плакати, настінні газети, енциклопедії та науково-популярна література.

План
1.     Актуалізація знань з біології( слово ведучого).
2.     хвилинка ерудита « А я знаю більше!»
3.     Змагання між командами « Біологічна розминка»
4.     Конкурс «Далі, далі…»
5.     Конкурс « Дивовижні рослини»
6.     Змагання між командами» Чи правда, що…?»
7.     Підсумки гри( слово ведучого та оголошення результатів гри)
  Правила гри
1.     Участь у грі беруть три команди по п’ять учасників, які відбираються за кількістю балів, отрима
них під час проведення хвилинки ерудита »А я знаю більше».
Під час проведення цього конкурсу учні повинні підібрати прислів’я, приказки та загадки на тему
«Жива природа».
За кожну запропоновану відповідь учень отримує один жетон. За підсумками підрахування жетонів формується склад команд.
2.Під час проведення конкурсу» Біологічна розминка» команди по черзі отримують по три запитання, на які повинні відповісти після хвилинної підготовки. Кожна правильна відповідь оцінюється у два бали. Якщо команда не знає відповіді, то може відповісти команда суперник-вона отримує один бал.
3.Під час проведення третього конкурсу капітани команд протягом однієї хвилини повинні
правильно відповісти на якомога більшу кількість запитань.
4. Під час проведення конкурсу « Дивовижні рослини» учитель зачитує легенди про рослин,
Команди мають  30 с. на роздуми. Відповідає команда ,яка першою підняла руку.
Команди повинні відгадати про яку рослину йдеться. Правильна відповідь оцінюється у два бали.
5.Під час проведення змагання «Чи правда що?» учасники кожної з команд задають своїм суперникам по два запитання. Команда ,яка дає відповідь має 15 с. на роздуми.
Правильна відповідь оцінюється в один бал.
6. Правильність відповідей оцінює журі, яке і вирішує спірні питання.

Вступне слово ведучого
   Людину завжди цікавили незнайомі речі .Мабуть тому людство здобуло такий високий досвід у
науці. Ми відвідали інші планети,  клонували своїх домашніх улюбленців, змінювали стать, колір шкіри нарощували органи.
     У нашому розумінні цивілізація-це певна організація суспільства та застосування його розумових здібностей, а, її результат-досягнення людства.
     Ніхто навіть не вважає, що «цивілізація»- це занепад життя.
     Без сумніву, кожна людина турбується про своє здоров’я, тому їй має бути не байдужа екологія рідного краю. Проте і тут ми не бачимо обдуманих дій: спочатку забруднюютьcя водойми й повітря відходами, а потім виділяються кошти на їх очищення. Людство не хоче навчитися працювати на свій бюджет, здоров’я та спокій.
     Чим же ми можемо зарадити собі?  Знаннями!

Конкурс «Біологічна розминка»
1.     Назвіть 3 групи органічних речовин, які входять до складу живої клітини.
2.     Де в організмі артеріальна кров  іде по венах, а венозна-по артеріях?
3.     Одна трав’яна жаба з’їдає за добу приблизно сім шкідливих комах. Скільки комах з’їсть та сама жаба протягом шести місяців активного життя?
4.     Чим відрізняється треноване серце від нетренованого?
5.     Чому без їжі людина може обходитися декілька тижнів, а без  води кілька днів, а без доступу повітря гине через кілька хвилин?
6.     Якою групою організмів спричинюється захворювання СНІД? І в чому його небезпека?
7.     Навесні чується квакання жаб. Хто квакає: самці чи самки ?За допомогою чого і навіщо вони це роблять?
8.     Яке значення має відсутність хрящів у задній стінці трахеї?
9.     Чи можна вводити у кров людини чисту воду для відновлення її об’єму ? Чому? Що потрібно вводити у таких випадках?
10. Яке значення мають яскраві пелюстки , запах і нектар у квіток?
11. Хто радіє від втраченого?(людина, яка страждає від ожиріння)

Конкурс «Далі, далі…»

1.     Зелений  пігмент рослини.     (хлорофіл)
2.     Судини, по яких рухається артеріальна кров.  (артерії)
3.     Який хлібний злак росте у воді?(рис)
4.     Наука, яка вивчає будову рослин.(ботаніка)
5.     Основна структурна і елементарна  одиниця усіх живих організмів.(клітина)
6.     До якого царства належать  дріжджі?(гриби)
7.     Чим росте корінь?(верхівкою)
8.     Скелет черепа має відділи…(лицьовий, мозковий)
9.     До  центральної НС належить………(головний і спинний мозок)
10. В якій частині грудної порожнини знаходиться серце людини?(лівій)
11. Як інакше можна назвати тваринний світ?(фауна)
12. Куди заносять вимираючі види?(Червону книгу)
13. Листок якої рослини зображено на прапорі Канади?(кленовий)
14. Зелені пластиди….(хлоропласти)
15. Наука яка вивчає будову різноманітність значення мікроорганізмів.(мікробіологія)
16. Наука, яка займається виведенням нових сортів рослин..(селекція)
17. Круглі черви, паразити людини і тварин.(аскарида)
18. Який клас тварин відносимо до теплокровних?(птахи, ссавці)
19. З якої рослини давні єгиптяни виготовляли папір?(папірус)
20. Венозна кров тече …(по венах)
21. Органи голонасінних, що виконують функцію статевого розмноження(шишка)
22. Який птах уміє літати хвостом вперед?(колібрі)
23. Нерухоме з’єднання  кісток(шов)
24. Інша назва квіткових рослин(покритонасінні)
25. Яка риба плаває найшвидше?(риба-меч)
26. Наука яка вивчає будову клітин?(цитологія)
27. Коренеподібні вирости деяких водоростей і мохів.(ризоїди)
28. Чи закриваються очі у риб, коли вони сплять?(Ні, у них нема повік)
29. Рухоме з’єднання кісток.(суглоб)
30. Найменші судини , в яких відбуваються газообмін.(капіляри)
31. З якої рослини утворюється торф?(мох)
32. Який найбільший птах у світі?(африканський страус)
33. Органи дихання людини(легені)
34. Органи розмноження квіткових рослин.(квітка)
35. В чому особливість будови кісток птахів?(вони містять повітря)
36. Скільки типів тканин є у людини?(4)
37. Артеріальний тиск у нормі(120 на 70мм . рт. ст.)
38. Який птах  літає найшвидше?(Орел. 200км/год)
39. Серцева сумка(перикард)
40. До якого класу тварин відносять крокодила?(плазуни)
 Конкурс «Дивовижні рослини»

1. Одне з найпоширеніших і найбільш довговічних дерев української  флори. Скільки легенд, пісень і казок сказано про нього і наші предки вважали, що це дерево людям дали могутні боги як дорогий подарунок на голові Зевса давні греки зображували вінок з листків цього дерева в знак сили і твердості. Слов’яни статуї своїх богів тільки з деревини цього дерева.
Дуб
2.Наукова назва цієї рослини Corrilus avellana походить від назви портового міста в Італії – Авелли, яке колись було центром торгівлі плодами цієї рослини. З плодів одержують рослинні вершки,молоко ,які
використовують як креми для тістечок і тортів. Особливо смачні ці плоди в шоколадках.
Ліщина
3.Наукова назва рослини походить від грецьких слів ступня та йти по сліду. У Північну Америку насіння цієї рослини було завезено європейськими переселенцями з брудом на чоботях. Індійці  дали назву «слід білого» а ми її використовуємо як протизапальний ранозагоювальний засіб.   Подорожник
4.Яке найвище дерево в світі?   (Евкаліпт 155м)
5.У Давній Греції це дерево присвячували Богу Аполлону. Про його лікувальні властивості писали Гіппократ та Гален. Вінок з його листків є символом слави і перемоги, а одягнений на голову, він знімає втому, підвищує працездатність на 40% .
Лавр благородний

Змагання між командами. «Чи правда що ?»

1. Великі черепахи плачуть.
(Так. На березі черепахи справ­ді пускають сльози. Можливо, так вони позбавляються піщинок, що потрапляють їм в очі.)
2. Восьминіг з переляку стає майже білим.       
(Так. Восьминіг здатен швид­ко й різко змінювати свій колір, коли він зляканий або сердитий. Він також змінює забарвлення, пристосовуючись до кольору дна.)
3. Краби підіймаються до по­верхні на дельфінах.
(Ні. Краби спливають за допо­могою своїх лапок.)
4. Устриці часто змінюють свою стать.
(Так. Народжуючись самцем, устриця згодом стає самицею. Відклавши яєчка, знову стає сам­цем. У холодних морях устриці змінюють стать раз на рік, а в теплих вони це роблять значно частіше.)
5. Кінчик меча у меч-риби от­руєний смертоносним миш'яком.
(Ні. Меч-риба абсолютно не шкідлива, а миш'як — це міне­рал, що добувають із землі.)
6. Пожираючи своїх жертв, крокодили плачуть.
(Ні. Крокодили, які живуть у солоній воді, часто плачуть на бе­резі, але при цьому вони просто позбавляються зайвої солі, а не ридають від каяття.)
7. Змії можуть здійснювати стрибки у висоту до метра.
(Правда. Гадюка, яка водить­ся в Центральній Америці, може стрибнути на висоту до метра, нападаючи на свою жертву.)
8/ Під час залицяння пелі­кани пригощають один одногo рибою.
(Ні. У період шлюбних ігор самці багатьох видів приносять своїм самицям їжу. Пелікани цьо­го не роблять.)
9. Стрижі сплять на льоту.
(Правда. Надвечір стрижі злі­тають на велику висоту і сплять на льоту, а на світанку спускають­ся ближче до землі.)
10  Після купання шпаки вити­рають пір'я об овець.
(Так. Шпаки звичайно просу­шують пір'я, струшуючи і розма­хуючи крильми, а от шотландські шпаки витираються об шкуру овець, наче об рушник.)
Заключне слово ведучого.
     В одній чудовій пісні нас закликають зупинитися і озирнутися навколо:»Який чудовий цей світ подивись?..»Так він справді прекрасний, повний загадок і чудес. Кожного дня ми зустрічаємося з його таємницями Випадково намагаємося відгадати яку-небуть загадку природи і дивуємося відкриттю, що зробили мимохіть.
  Ось і сьогодні ми розкрили багато таємниць.

  А переможцями оголошуються….
  Члени журі підводять підсумки гри та оголошують переможців.
    
Гра Найрозумніший
Ведучий. Вже вкотре міністерство освіти нашого учнівського товариства організовує чемпіонат інтелектуальних ігор серед учнів нашої школи. І сьогодні настала черга показати свої знання та ерудицію учням 5 – 8 класів. Перед початком кожного туру я буду пояснювати правила гри, а поважне журі буде ретельно підраховувати бали, які впродовж гри будуть фіксуватися на табло. І нехай переможе найрозумніший.
А на початку нашого змагання я пропоную командам представитися.
( представлення команд)
Ведучий. Розпочинаємо І тур нашої гри: «Розминка». Я буду зачитувати питання, та команда, яка підняла першою сигнальну картку і дала правильну відповідь одержує два бали, вразі неправильної відповіді хід переходить команді, яка наступна підняла карточку. Її правильна відповідь оцінюється в один бал.
Запитання першого туру «Розминка»
1.На початку і вкінці у нього холод, а тепло посередині? (Календар.)
2.Який об’єкт не збільшує збільшуване скло? (Кут.)
3.Київський князь, який загинув від укусу гадюки? (Олег.)
4.Наука, яка вивчає землетруси, та явища, які з ними пов’язані? ( Сейсмологія.)
5.Що ми розуміємо під терміном «античне мистецтво»? (Мистецтво Стародавньої Греції. )
6. У якій грі спортсмени кидають м’яч у корзину? (Баскетбол.).
7.Скручений, зв’язаний, по кімнаті танцює? (Віник.)
8.Найбільша за площею європейська країна.( Україна.)
9.Як називається місто, в якому жив Незнайко, з книги М. Носова. ( Цвєточний город.)
10. Філософ Конфуцій був родом із …( Китаю.)
11*. Яке місто раніше називали Царгород? (Стамбул.)
( Журі підраховує бали)
ІІ тур. Хто більше? Кожній команді по черзі зачитується десять питань, за кожну правильну відповідь один бал.
І команда.
1.Що перейшло в спадок середньому сину в казці Шарля перо «Кіт у чоботях» (Осел.)
2.Що в перекладі на українську означає homo sapiens ? (Людина розумна.)
3.В математиці твердження, правильність чи хибність якого потрібно довести? (Теорема.)
4.Агрегатний стан води?(Рідина.)
5.Підприємство, де друкуються книги, журнали, газети? (Типографія).
6. Ім’я батька біблейського царя Соломона? (Давид.)
7.Якого кольору поштові скриньки в Україні? (Жовті.)
8. Сукупність природних умов, характерних даному регіону? (Клімат.)
9. Чого не має у вола, а є у корови, кози, коня? ( Літери К. )
10. Частина прямої, обмежена двома точками? (Відрізок.)
ІІ команда.
1.Назва пустелі і шоколадних цукерок? (Кара – кум.)
2.Сини Адама і Єви? (Каїн і Авель.)
3.Перший елемент в таблиці Мендєлєєва? ( Гідроген.)
4.Куди пішов Буратіно з лисицею Алісою та котом Базиліо? ( На Поле Чудес.)
5. Збирання меду диких бджіл у східних слов’ян. (Бортництво.)
6. Яка тварина спить головою вниз? (Кажан.)
7. Що таке Вогняне кільце? (Ланцюг вулканів і розламів земної кори по берегах Тихого океану.)
8. Який колір утвориться, якщо змішати всі кольори райдуги? (Чорний.)
9. Який древній народ винайшов писемність, що називається клинопис?(Шумери.)
10. Де й коли буває полярний день? ( Біля полюсів у літню пору, коли цей полюс нахилений до сонця.)
ІІІ команда.
1.Найменше семизначне число? (1 000 000 .)
2. В скільки годин Попелюшці потрібно підти з балу? ( о 12 годині ночі.)
3. Прилад для вимірювання кутів на площині? (Транспортир.)
4. Хто тричі зрікся Ісуса Христа? ( Апостол Петро.)
5. Без чого не зготуєш сир? (Без молока.)
6. Під час правління якого князя було побудовано Софію Київську? ( Ярослава Мудрого).
7. Як називається мистецтво танцю? (Хореографія.)
8. Чим є голочки для ялини і сосни? ( Листям.)
9. Найбільша за площею країна, яка повністю лежить в Європі? (Україна.)
10. Хто з християнських святих прийшов на зміну богу Велесу? (Григорій Побідоносець.)
ІV команда.
1. Яка елементарна частинка має негативний заряд? ( Електрон.)
2. Який простий механізм нагадує гойдалка? (Маятник.)
3.Як називається єгипетська рисункова писемність ( Ієрогліфи.)
4.Куди впадає р. Дунай? (Чорне море.)
5.Людина, яка працює в спеціальному костюмі під водою? (Водолаз.)
6.Без чого не приготуєш уху? (Без риби.)
7. Звістка передана телеграфом? (Телеграма.)
8.В якій грі використовується найменший м’яч? ( Теніс.)
9.Сушені плоди слив ? (Чорнослив.)
10.Суміш газів, що охоплює Землю? ( Атмосфера.).
V команда
1. Як називається козацьке зібрання? ( Віче.)
2. Великий гурт овець, кіз? (Отара.)
3.Який птах вигодовує своїх пташенят молоком? (Пінгвін.)
4. Як називали на Русі татарське військо? ( Орда.)
5. Основна одиниця будови й життєдайності організмів, найменша жива система? ( Клітина.)
6. У римській міфології богиня щастя, випадку, удачі? (Фортуна.)
7. Страва із вареної крупи? (Каша.)
8. Цифра, що означає відсутність кількості? ( Нуль.)
9. Що ми маємо в результаті обертання Землі навколо Сонця? ( Рік.)
10. Тверда оболонка яйця, горіха? ( Шкарлупа.)
( Журі оголошує результати)
Вчитель: Почнемо ІІІ тур. Умови: хто перший дізнається зашифроване слово, той розпочинатиме ІІІ тур.
До слів у першому стовпчику доберіть пари з казок, літери вишикуються в потрібному порядку, і ви зможете прочитати назву поеми Т.Г.Шевченко
1. Лисичка
Т Ілля Муромець
2. Івасик
Р Котик
3. Соловей-розбійник
Н Вовк
4. Правда
А Коза-дереза
5. Півник
К Журавель
6. Дідова дочка
А Телесик
7. Семеро козенят
И Бабина дочка
8. Рак-неборак
Е Кривда
(Поема «Катерина»)
Вчитель: Кожен із гравців за дві хвилини має дати якнайбільше правильних відповідей, а першим обирає категорію знань.
Категорія
1 - секрет (історія);
2 - українська мова;
3 – українська література;
4 – зарубіжна література;
5 – життєпис Кобзаря;
6 – рослини;
7 – народні звичаї;
8 – загальні знання
Народні звичаї
1.      Напій, яким заливають кутю. (Узвар)
2.      Яке свято знаменувало поворот сонця з літа на осінь? (Івана Купала)
3.      Якими піснями зустрічали прихід весни? (Веснянками)
4.      Чим засівають на Василя? (Зерном)
5.      Чого чекає уся родина на Свят-вечір, не вечеряючи? (Першої зірки)
6.      Український символ нового року. (Дідух)
7.      Що розписують до Великодня? (Писанки)
8.      Коли приходить Новий рік за старим стилем? (З 13 на 14 січня)
9.      Яку назву носить період, коли не можна їсти м’ясо, молоко, яйця? (Піст)
10. Що шукали в ніч на Івана Купала? (Квітку папороті)
Рослини
1.      До якої системної одиниці належить термін «Рослини»? (Царство)
2.      Алепська сосна завжди нахилена на південь, тому її називають… (Дерево-компас)
3.      Яку назву носить королівство рослин? (Флора)
4.      З квітів якого дерева готують лікувальний чай? (Липи)
5.      В якому місці планети дерева не мають річних кілець? (на екваторі)
6.      Листя якої рослини восени опадає зеленим? (Вільхи)
7.      Овоч, з якого варять кашу? (Гарбуз)
8.      Яке дерево є символом Канади? (Клен)
9.      Який тип жилкування мають листя конвалії? (Дугове)
10. На якій рослині квіти цвітуть просто на стовбурі? (на капусті)
Загальні питання
1.      Дерево, яке часто згадується у книгах про вампірів? (Осика)
2.      Покарання за безквітковий проїзд? (Штраф)
3.      Як називається ансамбль з трьох виконавців? (Тріо)
4.      Перерва між діями спектаклю? (Антракт)
5.      Як називається приміщення для стрілянини? (Тир)
6.      Скільки є нотних рядків? (П’ять)
7.      Сота частина метра? (Сантиметр)
8.      Вінні Пух – це свиня чи кабан? (Ведмідь)
9.      Як називається нога звіра? (Лапа)
10. Ім’я першої людини в раю? (Адам)
Українська література
1.      Що викривається в жартівливій пісні «Грицю, Грицю, до роботи»? (Ледарство)
2.      Чи належать колискові пісні до календарно-обрядової поезії? (Ні)
3.      В якому місті Т.Г.Шевченка викупили з кріпацтва? (У Петербурзі)
4.      Про які події йдеться у творі «Слово про похід Ігорів»? (Про боротьбу з половцями)
5.      З якої поезії Т.Г.Шевченка взято слова «А хату раєм називають…»? («Якби ви знали, паничі»)
6.      Як називали в Україні мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? (Кобзарі)
7.      Ім’я фарбованого Лиса з казки І.Франка? (Микита)
8.      Перший рядок гімну України («Ще не вмерла України…»)
9.      Скільки всього дітей мали батьки Т.Г.Шевченка? (Вісім)
10. Який народний інструмент називали «душею українських народних співців»? (Бандуру)
Життєпис Кобзаря
1.      Де народився Тарас Шевченко? (у с.Моринці)
2.      Чий портрет розігрувався у лотерею для викупу Шевченка? (Жуковського)
3.      Скільки дітей було в родині Шевченків? (Вісім)
4.      Пан-кріпосник, якому належала родина Шевченків? (Енгельгард)
5.      Яку письменницю Шевченко називав своєю дочкою? (М.Вовчок)
6.      Як називається найвідоміша збірка поезій Т.Г.Шевченка? (Кобзар)
7.      З якого вірша ці строки «Німі на панщину ідуть…»? («І виріс я на чужині»)
8.      Куди було перепоховане тіло Т.Г.Шевченка? (В Канев)
9.      Назвіть дату народження Т.Г.Шевченка. (9 березня 1814р.)
10. Назвіть дату смерті поета.(10 березня 1861р.)
Зарубіжна література
1.      Як звали хлопчика зі школи чарів і чаклунства? (Гаррі Поттер)
2.      Ім’я матері Ісуса Христа? (Марія)
3.      Автор творів «Тарас Бульба», «Вій», який бував у Глухові? (М.Гоголь)
4.      Який античний персонаж був закоханий у самого себе? (Парис)
5.      Священною книгою якої релігії є Коран? (Мусульманство)
6.      Назвіть ім’я жінки, яку оспівував у своїх віршах Петрарка? (Лаура)
7.      Як називається і чиєму перу належить твір. Головною героїнею якого є Есмеральда? («Собор Паризької Богоматері» В.Гюго)
8.      Як звали хлопчика з вовчої зграї? (Мауглі)
9.      Хто за велінням Бога побудував ковчег і врятувався? (Ной)
10. Хто є автором «Гамлета»? (Шекспір)
Українська мова
1.      Скільки букв налічує українська мова? (33)
2.      Який розділ про мову вивчає звуки мови? (Фонетика)
3.      Як називається звуковий запис слова? (Транскрипція)
4.      Слово «голова» - омонім чи багатозначне? (Омонім)
5.      Що вивчає синтаксис? (Словосполучення та речення)
6.      Назвіть службові частини мови. (Прийменник, сполучник, частка)
7.      Що вивчає словотвір? (утворення нових слів)
8.      Що вивчає орфографія? (написання слів)
9.      Назвіть другорядні члени речення. (Додаток, означення, обставина)
10. Назвіть головні члени речення. ( Підмет, присудок)
Секрет (історія)
1.      Назвіть ім’я стародавньої цариці стародавнього Єгипту з династії Птоломеїв. (Клеопатра)
2.      У якому році було скасовано кріпосне право у Росії? (У 1861)
3.      Чиїм нащадком уважався Юлій Цезар? (Богині Венери)
4.      Назвіть ім’я народної героїні Франції, яку називали Орлеанською дівою? (Жанна Д’Арк)
5.      Хто змінив на державному посту Володимира Леніна? (Сталін)
6.      Який князь запровадив християнство на Русі? (Володимир)
7.      Як звали першу княгиню Київської Русі? (Ольга)
8.      Хто є автором «Повісті минулих літ»? (Нестор)
9.      Хто відкрив Америку? (Колумб)
10. В якому океані затонув корабель «Титаник»? (Атлантичному)

4 тур  , який називається «Перехват». Капітани команд по черзі підходять до столу і витягають номер запитання. Я озвучую питання, на обдумування дається 30с. За правильну відповідь ви зможете отримати +4 бали. Вразі неправильної відповіді відповідати має право наступна команда, її відповідь оцінюється в +2 бали, якщо ж і ця команда не відповіла, відповідає та команда, яка перша підняла сигнальну картку, за її правильну відповідь дається +1 бал.
Орієнтовний перелік питань.
1.Ніхто точно не знає. Хто це винайшов. Вважають, що першими це виготовили китайці ще у 11 ст. до н.е. Відомо, що Стародавньому Єгипті і Вавілоні це використовували від сонця. Протягом Середньовіччя це не використовувалося. Зараз цим користується кожен і в більшості не віл сонця. ( Парасолька.)
2. Він зародився у Стародавній Греції, але не входив до програми тодішніх Олімпіад, на відміну від сучасних Олімпійських ігор. Що це за змагання ?( Марафонський біг.)
3.Назвіть прийом оздоблення, коли на тканину нашивається узор чи орнамент, виконаний із іншої тканини? (Аплікація.)
4. Нестор – літописець порівнював її з зорею, що передує сходу сонця. Маючи на увазі хрещення княгині, а під сонцем розумів прийняттяхристиянства на Русі у 988 р. Назвіть ім’я цієї княгині. ( Ольга.)
5. За легендою, одного разу в будинку фінського селянина протікав дах. Він розтопив піч, а в цей час пішов дощ. Що винайшов фінський селянин внаслідок збігу обставин? (Сауну.)
6.У монгольських юртах вгорі знаходиться вікно, яке окрім функції димаря і світлового отвору виконувало ще одну, причому досить добре. Яку?( Сонячний годинник.)
7. Як правильно закінчити речення: « Єдиним видом натільного жіночого і чоловічого одягу в Україні наприкінці ХІХ – поч. ХХ ст.. була…( Полотняна сорочка.)
8.До неї в народі ставилися шанобливо й бережно. З нею пов’язані не тільки чисто символічні , але й етичні норми, глибокий підтекст народної моралі – про дівочу честь і цнотливість, що за всіх часів були найвищим взірцем шляхетності. Про який дівочий символ іде мова. (Про косу.)
9. Про плоди цього дерева говорять: «Червоний колір, винний смак, кам’яне серце». Що це за дерево? (Вишня.)
Переможці визначились.
Тепер можна переходити до  5 туру.
Для того, щоб визначити хто розпочинатиме останній тур, проведемо «літературну з’єдналку». Склавши імена та прізвища ви отримаєте назву твору Т.Г.Шевченка.
1. Тарас
О Глібов
2. Олександр
Р Толстой
3. Леся
А Пушкін
4. Іван
А Франко
5. Лев
Н Шевченко
6. Ліна
Т Гоголь
7. Микола
С Костенко
8. Леонід
З Українка
9. Джек
О Ліндгред
10. Астрід
Л Тичина
11. Павло
Д Лондон
12. Сергій
Я Єсенін
( Драма «Назар Стодоля»)
І так. Нам вже відомі результати, тому першим починає ..., другим ... , третім ....
 Якщо ви обираєте своє питання, тоді за правильну відповідь ви отримаєте 2 бали, за правильну відповідь на питання суперника – 3 бали, з категорії «Загальні знання» - 1 бал.
Зараз проведемо жеребкування. Хто яку тему витягне, такі питання і запам’ятовує.
Синій -Світова література
Зелений -Українська література
Червоний -Творчість Т.Г.Шевченка
Білий -Загальні питання


Значення грибів у природі та в житті людини
Цілі уроку:
розкрити роль грибів в екосистемах, практичній діяльності людини; розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку;
розвивати вміння працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.
Очікувані результати:учні мають називати найпоширеніші види грибів свого регіону, використання грибів людиною; пояснювати значення штучного вирощування грибів; учні мають дотримуватися правил збирання та зберігання грибів, профілактики отруєння грибами; учні мають робити висновок про значення грибів у природі та в житті людини.
Обладнання:таблиці,підручник,робочий зошит,роздатковий матеріал
Тип уроку:комбінований.
Девіз уроку: Не бійся, що не знаєш,
 бійся, що не навчився.
Народна мудрість
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
 Налаштування учнів на робочий настрій.
 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.  «Вірю — не вірю».
1) Плодове тіло шапкового гриба складається із шапки й ніжки.
2) Шапка грибів може бути тільки коричневого кольору.
3) Грибниця багаторічна.
4) Маслюк — трубчастий гриб.
5) Плодове тіло — це шапка, яка складається з трубочок і пластиночок.
6) Шапкові гриби здатні розмножуватися статево, нестатево і вегетативно.
7) Білий гриб зростає разом із соснами і ялинами.
8) Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини органічні речовини.
9) Рижик — трубчастий гриб.
10)   Нижня поверхня шапки може бути трубчаста або пластинчаста.
Відповіді:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
+
+
+
+
+
+
+

2.2.  «Поясни явище».
У молодому сосновому лісі ростуть здебільшого маслюки, у старому — боровики, а в осиковому — красноголовці (підосичники) Чому? (Ці шапкові гриби утворюють мікоризу лише з певними видами дерев.)
2.3.      «Юні науковці».
Обґрунтувати походження назв грибів «підосичник», «підберезник», «опеньок» у зв’язку з їхніми умовами зростання.
(Підосичник утворює мікоризу з осикою, тому росте біля осик, підберезник — з березою (звідки й назви грибів). Опеньок не утворює мікоризи, а живиться органічними речовинами відмерлих дерев; воду опеньок отримує з ґрунту, тому росте найчастіше на старих пеньках біля землі.)
2.4.      Гра «Хрестики-нулики».
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв:
1)         їстівних грибів
мухомор червоний
білий гриб
маслюк
сироїжка ароматна
підосичник
печериця рудіюча
опеньок
сироїжка блювотна
дощовик

2)         отруйних грибів
польський гриб
печериця
лисичка справжня
рядовка тигриста
опеньок сірчано-жовтий
дощовик несправжній
бліда поганка
сироїжка світло-жовта
чортів гриб

 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Довгий час гриби вважали породженням пекла. Численні випадки отруєння грибами, випадкові або навмисні, лише вкорінювали цю думку. З історії ми знаємо, що дружина і діти давньогрецького трагіка Евріпіда померли від отруєння грибами. Така сама доля спіткала Аппія Северина — начальника охоронців імператора Нерона, папу Климента VII, французького короля Карла VI і римського імператора Клавдія. І в наш час нерідкісні випадки одиничного та масового отруєння грибами, навіть на вигляд цілком їстівними.
Гриби мухомори теж не даремно так названі. До цих пір у селах улітку ставлять блюдця з підсолодженою водою і шматочками сирого червоного мухомора: комахи, напившись такої води, гинуть у великій кількості. Необхідно зауважити, що це біологічні заходи боротьби зі шкідниками, а не хімічні, поширені сьогодні. Коли хворіють тварини (собаки, кішки, олені), вони ж не користуються хімічними засобами, а йдуть у ліси, луки, поля і знаходять тільки їм відомі ліки — трави, гриби. Це розумні, запрограмовані в них генетично заходи боротьби з хворобами.
Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо значення грибів у природі та в житті людини.
4.      Засвоєння нового матеріалу
1.         Значення грибів у природі
Звіт І творчої групи
Значення грибів у природі
Основне значення грибів у природі полягає в руйнуванні й мінералізації органічних сполук. Тут вони виконують майже ту саму роботу, що й бактерії. Особливо велике значення має їхня діяльність у тундрі, де цьому сприяють низька температура, значна затемненість у лісах і кисла реакція ґрунтів. Багато видів грибів знищують у ґрунті деяких збудників хвороб. Велика роль грибів у створенні мікоризи, особливо в лісі, де гриби найчастіше вступають у симбіоз із вищими деревними породами, та в утворенні лишайників — піонерів рослинності.
Складання короткого опорного конспекту
Роль грибів у природі:
1)         беруть участь у кругообігу речовин;
2)         беруть участь у ґрунтоутворенні;
3)         формування мікоризи;
4)         складова частина лишайників;
5)         шапкові гриби є їжею для багатьох тварин.

2.         Значення грибів у житті людини
Звіт ІІ творчої групи
Цілющі властивості грибів
Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.
Вибираючи гриби, варто звертати увагу не тільки на їхній смак, а й на цілющі властивості. Наприклад:
— лисички й деякі види сироїжок здатні пригнічувати розмноження стафілококів;
— білий гриб ефективний проти кишкової палички й палички Коха;
— деякі види маслюків містять речовину, що знімає головний біль. Ці гриби також корисні при подагрі.
Та й вітамінів, усупереч поширеній думці, у грибах не так уже й мало. Вітаміну А в багатьох грибах — рижиках, білих, моховиках, лисичках — не менше, ніж у моркві. Вітаміну В1 в рижиках, лисичках, білих і печерицях міститься стільки ж, скільки в злаках і яловичій печінці. Є в грибах і вітамін D (зміцнює зуби й кістки), цинк (корисний для шкіри і судин), сірка (зміцнює волосся і нігті) та інші мікроелементи.
Представниць прекрасної статі порадують антицелюлітні властивості грибів — вони містять багато калію, який виводить з організму зайву рідину і перешкоджає появі «апельсинової шкірки», а також міді, яка робить тканини еластичнішими.
Збираючи гриби, варто пам’ятати про те, що корисні речовини містяться в основному в шапці, тоді як ніжка відносно бідна на вітаміни та мікроелементи.
Але необхідно враховувати й те, що, незважаючи на велику кількість вітамінів, гриби корисні не всім. Справа в тому, що високий вміст рослинної клітковини ускладнює їх перетравлення, а тому, якщо у вас проблеми зі шлунком і кишечником, від уживання грибів краще утриматися.
З цієї ж причини педіатри не рекомендують годувати грибами дітей. У малюків відсутні ферменти, необхідні для перетравлення цієї їжі. Любителям домашніх заготовок теж не варто надмірно захоплюватися — без шкоди для здоров’я в день можна вжити лише 100 г маринованих або солоних грибів.
Звіт ІІІ творчої групи
Використання грибів у харчовій промисловості
Їстівні гриби, які вирощують на рослинних залишках (глива, печериця та ін.), містять понад 35 % протеїну (білка), усі незамінні для харчування людини амінокислоти, ненасичені жирні кислоти, вітаміни, найважливіші макро- та мікроелементи. Особливо багаті гриби на лізин, триптофан і треонін, яких мало в рослинах, а також на залізо і кобальт. Гриби є джерелом вітамінів С, D, E, групи В, містять антиоксидантний комплекс, біологічно активні сполуки. Гриби цінуються як дієтичний продукт завдяки малій кількості в них калорій, жирів, натрію, а також відсутності холестерину, нітратів і нітритів.
Деякі види дріжджів з давнього часу використовуються людиною для приготування алкогольних напоїв (пива, вина, квасу та ін.) і хліба. У поєднанні з перегонкою процеси бродіння лежать в основі виробництва і міцних спиртних напоїв. Корисні фізіологічні властивості дріжджів дозволяють використовувати їхні біотехнології. У наш час їх застосовують у виробництві ксиліту, ферментів, харчових добавок.
Дріжджі багаті на білки, їхній вміст може доходити до 66 %, при цьому 10 % від маси припадає на незамінні амінокислоти. Дріжджова біомаса може бути отримана з відходів сільського господарства, гідролізатів деревини, її вихід мало залежить від кліматичних і погодних умов. Усім відома лимонна кислота, але не всі знають, що її отримують шляхом лимоннокислого бродіння солодких відходів цукрового виробництва — патоки (меляси), викликаного пліснявими грибами.
Складання опорного конспекту
Використання грибів:
— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;
— у виробництві лимонної кислоти;
— є продуктом харчування;
— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);
— для отримання вітамінів.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту опорного конспекту.
Звіт IV творчої групи
Негативна роль грибів
Жодна річ у світі, мабуть, не може бути абсолютно позитивною або абсолютно негативною, так і гриби відіграють важливу, але не завжди корисну роль у житті людини.
Складання опорного конспекту
Шкідливе значення грибів:
— руйнують деревину;
— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби, спричиняють корозію металу;
— спричиняють псування харчових продуктів;
— призводять до втрати врожаю;
— викликають захворювання людини і тварин, рослин.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту конспекту.
(Обговорення відповідей учнів.)
Хвороби людини, викликані грибами:
— парша — гриб ахоріон (оселяється на волосяній поверхні голови);
— стригучий лишай — гриб трихофітон;
— пліснявка (у немовлят) — дріжджовий гриб — сидіум;
— кандидоз (молочниця) — викликається грибком кандиди.
Конкурс «Легенди, міфи, вигадки про гриби»
Учні об’єднуються в п’ять груп. Кожна група отримує твердження, яке учасники протягом 5 хв повинні підтвердити або спростувати. (Під час роботи учні можуть використовувати додаткову літературу.)
І група — «Личинки комах і слимаки не їдять отруйних грибів».
ІІ група — «Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах».
ІІІ група — «Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні».
IV група — «Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока».
V група — «Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби».
Очікувані відповіді учнів:
І група
Личинки комах і слизні не їдять отруйних грибів.
Їдять, причому навіть найбільш небезпечні. Дуже часто плодові тіла отруйних грибів поточені личинками грибних комариків. Личинкам грибних комарів і мух токсини цих грибів не завдають шкоди.
ІІ група
Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах.
Хоча деякі отруйні та неїстівні гриби дійсно неприємно пахнуть, вивести з цього якесь загальне правило не можна. Запах тієї ж блідої поганки, яка є найотруйнішим грибом у світі, нічим не відрізняється від запаху печериць та інших їстівних грибів.
ІІІ група
Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні.
Потемніння часнику або цибулі можуть викликати як отруйні, так і їстівні гриби, у залежності від наявності в них ферменту тирозинази.
IV група
Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока.
Скисання молока відбувається з допомогою ферментів пепсину і реніну, а також органічних кислот, які можуть міститися як в їстівних, так і в отруйних грибах.
V група
Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби.Потемніння срібних предметів залежить від хімічної дії на срібло амінокислот, які містять сірку, в результаті чого утворюється сульфід срібла чорного кольору. Такі амінокислоти є і в отруйних, і в їстівних грибах.
Учні формулюють висновок:
Ці методи є абсолютно неприйнятними до застосування, а єдиний спосіб визначення отруйних грибів — знати їх на вигляд. Тому, якщо ви не впевнені у грибі, краще його не збирати.
Підсумок учителя
Перекази і легенди про гриби пройшли через століття, вони передаються від покоління до покоління, є невід’ємною частиною самобутності народу, так само як і казки, пісні, традиції, народні звичаї та вірування. Тому їх, як і всяку народну творчість, потрібно зберігати, а от вірити в них чи ні — це вже справа особиста. Деякі з них слід узагалі забути і в жодному разі не застосовувати на практиці.
5. Узагальнення і закріплення знань
5.         Узагальнення і закріплення знань
5.1.        Робота в групах
Скласти прислів’я та пояснити їх.
Завдання для І групи
Їж борщ із грибами
там і гриби
Колоситься жито
і держи язик за зубами
Де дуби
починають з’являтися білі гриби
Відповіді:
Де дуби, там і гриби.
Колоситься жито — починають з’являтися білі гриби.
Їж борщ із грибами і держи язик за зубами.
Завдання для ІІ групи
Літо з дощами
та не всякий в кошик кладуть
Всякий гриб в руки беруть
а восени, як будуть родити
Не тепер по гриби ходити
осінь з грибами
Відповіді:
Не тепер по гриби ходити, а восени, як будуть родити.
Літо з дощами — осінь з грибами.
Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть.
Завдання для ІІІ групи
З’явились опеньки
треба мати щастя
Де пиріг із грибами
літо скінчилось
І гриба знайти
там і ми з руками
Відповіді:
Де пиріг із грибами, там і ми з руками.
З’явились опеньки — літо скінчилось.
І гриба знайти треба мати щастя.
Завдання для IV групи
Чим отруйніший гриб
як з грибами борщ
Травневий дощ
з’явились маслюки
Зацвіла сосна
тим красивіша в нього шапочка
Відповіді:   Травневий дощ як з грибами борщ.
Чим отруйніший гриб, тим красивіша в нього шапочка.
Зацвіла сосна — з’явились маслюки.
5.2.      «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.



Коментарі