Контрольні роботи


Тема 1:Голонасінні
1. Біологічний диктант
1. Чи є у хвойних дерев річні кільця?(Є)
2. Чи може сосна рости в затінених, погано освітлених місцях?(Ні, світлолюбна)
3. Який вид сосни є найпоширенішим в Україні?( Сосна звичайна)
4. Який вітамін міститься у хвої? (Вітамін С)
5. З допомогою чого відбувається запилення? (Вітру)
6. Основний підземний орган голонасінних рослин. (Корінь)
7. Яку речовину виділяють хвоїнки, що вбивають мікроорганізми?
(Фітонциди)
8. Як називають листки в голонасінних? (Хвоя)
9. У сосни хвоїнки довші, а в ялини? (Коротші)
10. З допомогою чого розмножуються сосни? (Насіння)

2. Питання для цікавих
1. Чому на схилах ярів для укріплення пісків садять сосну, а не ялину? (Корені сосни проникають у грунт, а у ялини вони поверхневі)
2. Чому в ялини завжди гостра верхівка? (Поки живе- росте)
3. Чому сосну називають піонером лісу? (Перша з'являється, легко переносить посуху й морози, невимоглива)
4. Скільки живе хвоя сосни? (Сосни - 2-3 роки, ялини - 5-6 років)
5.Дуже часто в травні-червні можна почути вислів «сосна цвіте». Чи не закралась тут біологічна помилка? (Так, дійсно це біологічна помилка. Сосна — це голонасінна рослина, яка не цвіте. У травні-червні достигає пилок, який переноситься вітром.)


3.Вправа “Так – ні”.

1.      Голонасінні бувають деревами, кущами, квітами. –
2.      Спори висипаються з шишок. –
3.      Насіння наявне лише у деяких голонасінних. –
4.      В Україні найпоширеніші хвойні голонасінні. +
5.      У хвойних листки перетворені на голковидні хвоїнки. +
6.      Насіння незахищене, а лежить на лусочках шишок. +
7.      Шишки бувають чоловічими і жіночими +
8.      Для запилення потрібна вода. –
9.      Молоді чоловічі шишки бурі, а жіночі – жовті. –
10.    Стовбури голонасінних не мають кори. –


4.Цифровий біологічний диктант.
Із запропонованих тверджень вибрати ознаки:
І варіант — сосни звичайної;
ІІ варіант — ялини європейської.
1)         Коренева система стрижнева, розміщена в ґрунті поверхнево.
2)         Від запилення до висипання насіння проходить близько 2-х років.
3)         Насіння проростає восени того ж року, коли відбулося запилення.
4)         Насіння проростає в будь-якому ґрунті, але гине в тіні.
5)         Світлолюбне дерево заввишки 40 м.
6)         Шишки великі, довгі, повислі.
7)         Рослини вибагливі до ґрунту.
8)         Листки — сизо-зелена хвоя, розміщена попарно, завдовжки 3–5 см, живе 2–3 роки.
9)         Чоловічі шишки дрібні — до 2,5 см завдовжки, під час дозрівання пилку стають жовтими.
10)       Листки — коротка хвоя завдовжки 1–1,5 см, жорстка, темно-зелена, розміщена поодиноко, живе 5 років.
Відповіді: І варіант — 2, 4, 5, 8, 9; ІІ варіант: 1, 3, 6, 7, 10.

5.Закінчити речення, вибираючи правильну відповідь із двох запропонованих.
1.      Коренева система сосни ____________ (стрижнева, мичкувата).
2.      Листки у _________ (сосни, ялини) — сизо-зелена хвоя, розміщена попарно, завтовшки 3–5 см.
3.      Насіння ________ (сосни, ялини) дозріває восени того ж року, коли відбулося запилення.
4.      Насіння _________ (сосни, ялини) проростає в будь-якому ґрунті, але гине в тіні.
5.      Чоловічі шишки сосни дрібні — до 2,5 см завдовжки, під час дозрівання пилку стають _____ (жовтими, червоними).
6.      ________ (сосна, ялина) — світлолюбне дерево.
7.      У __________ (сосни, ялини) шишки великі, довгі, повислі; після дозрівання насіння відпадають цілком.
8.      Насіння ________ (сосни, ялини) проростає навесні наступного року на вологому поживному ґрунті в тіні інших дерев.
9.      Нижні гілки сосни __________ (відпадають, не відпадають).
10.    Коренева система ялини розміщена в ґрунті (поверхнево, глибоко).
Відповіді: 1 — стрижнева, 2 — сосни, 3 — ялини, 4 — сосни, 5 — жовтими, 6 — сосна, 7 — ялини, 8 — ялини, 9 — відповідають, 10 — поверхнево.

6.Тестові завдання
Завдання з однією правильною відповіддю
1. Одиниця розмноження голонасінних - насінина:
а) це одна клітина;б) багатоклітинна і містить зародок та запас поживних речовин;
в) багатоклітинна, містить зародок, без запасу поживних речовин;г) багатоклітинна, містить запас поживних речовин;
2. Серед голонасінних є:а) дерева і кущі;б) одноклітинні організми;в) трави;г) ліани;
3. Стовбури потовщуються:а) за рахунок кори;б) внаслідок розростання деревини;в) не потовщуються;
4. Корінь:а) закладається в зародку насінини;б) виростає з нижньої частини стебла;
в) відсутній;
5. В життєвому циклі переважають:а) гаметофіт;б) спорофіт;в) не має пануючого покоління; г) не має чергування поколінь;
6. Чоловічий гаметофіт представлений:а) двома архегоніями з поживною речовиною;
б) зеленою пластинкою;в) пилковим зерном (пилком);г) двома антеридіями;
7. Вода, як умова запліднення:а) не потрібна;б) потрібна;в) науці не відомо;
8. Листки хвойних:а) великі і відмирають на зиму;б) як правило багаторічні і мають вигляд голок або лусок;в) відсутні;
Завдання з кількома правильними відповідями
9.Позначте характерні особливості голонасінних рослин:а)розмножуються насінням;б)мають переважно великі листки;в)чоловічий та жіночий гаметофіти дуже редукрвані;г)запліднення не залежить від наявності води;д)добре розвинені додаткові корені;е)переважають дерева або кущі.
10.Позначте значення голонасінних у природі:а)утворюють значну масу органічної речовини;б)збагачують повітря киснем;в)притулок для багатьох тварин;г)насінням голонасінних живляться тварини.
Завдання на встановлення відповідності
11.встановіть відповідність,утворивши логічні пари
1.Насіння сосни сибірської                         А. Фітонциди
2.Кедрові горішки               Б.Леткі речовини,які пригнічують        
                                               діяльність інших організмів
3.Лісосмуги                          В.Добувають із живиці ялиці
4.Камфора                             Г.Затримують на полях сніг     
Завдання на розпізнання біологічних об’єктів.
12.Ознайомтеся з описом рослинного організму:світлолюбне хвойне дерево.яке швидко росте.не вибагливе до чистоти повітря і добре росте у містах;хвоя розміщена пучками і восени опадає. Визначте цю рослину.
13.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.   
Які причини зумовлюють поширення голонасінних на земній кулі.
Зазначте переваги насінини порівняно зі спорою. Доведіть доцільність розташуванням санаторіїв серед хвойних лісів.
Тема 2 :Покритонасінні.Класифікація покритонасінних   
1.вправа «Так» і «Ні»
1.  Покритонасінні мешкають лише на суходолі.
2.Серед покритонасінних є дерева, чагарники, трави.
3. Корінь і пагін — це репродуктивні органи.
4.Покритонасінні розмножуються тільки насінням.
5. Квітка — це видозміна пагона.
6. Головні частини квітки — маточка і тичинки.
7.Покритонасінні запилюються лише комахами.
8.Покритонасінним властиве подвійне запліднення.
9.Плоди квіткових розповсюджуються тільки вітром.
10.  Дводольним властива стрижнева коренева система.
11.   Серед однодольних є трави, дерева, чагарники.
12.   Листки дводольних мають сітчасте жилкування.
13.   Однодольні мають лише прості листки.
14.Дводольні рослини мають камбій.
15.До дводольних належить родина Лілійні.
16.Розові мають правильну квітку з безліччю тичинок.
17.Картоплю і баклажан відносять до родини Пасльонові.
18.Стебло злакових — соломина.
19.Осокові і злакові — вітрозапильні рослини.
20.Плід злаків — зернівка.


2.Вправа «Калейдоскоп квіткових рослин»

Необхідно добрати до кожної літери запропонованого вчителем слова назву рослини із вивчених родин, вказавши родину рослини.

К - капуста (Хрестоцвіті), квасоля (Бобові), кульбаба (Айстрові), конюшина (Бобові), калган (Розові).
А - арахіс (Бобові), абрикос (Розові), айстра (Айстрові), астрагал (Бобові), айва (Розові), акація (Бобові).
Р - редька (Хрестоцвіті), ромашка (Айстрові), рапс (Хрестоцвіті), редиска (Хрестоцвіті).
Т- Тютюн (Пасльонові),талабан   (Хрестоцвіті), томат (Пасльонові), термопсис (Бобові).
О- ожина (Розові), осот (Айстрові).
П-перець (Пасльонові), петунія (Пасльонові), паслін (Пасльонові), персик (Розові), перстач Розові).
Л - люпин (Бобові), люцерна (Бобові), лядвинець (Бобові).
Я - яблуня (Розові)

3.Вправа «Біологічна ромашка».

На пелюстках ромашки записані літери в безпорядку щодо назви рослини. Напишіть рослини, які сховалися за переплутаними літерами.

1.Виняш - вишня (Розові)
2.Шинапиш - шипшина (Розові)
3.Цигрики - грицики (Капустяні)
4.Сиред - редис (Капустяні)
5. Ясовалк - квасоля (Бобові)
6.Хісара - арахіс (Бобові)
7.Доланабе - беладона (Пасльонові)
8.Сапінл- паслін (Пасльонові)
9.Рокамаш — ромашка (Айстрові)
10.Сонякишн - соняшник (Айстрові).

3.Із запропонованого переліку ознак виберіть ті, які відповідають: 1 варіант – Класу Однодольні, 2 варіант – Класу Дводольні (виписувати лише цифри):
1.     Стрижнева коренева система.
2.     Мичкувата коренева система.
3.     В основному – трав ‘янисті, рідше деревоподібні.
4.     Мають камбій.
5.     Не мають камбію.
6.     Як трав’янисті так і дерев’янисті форми.
7.     Листки прості.
8.     Листки складні.
9.     Листки цільні.
10.  Листки з розсіченими листковими пластинками.
11.  Дугове жилкування листків.
12.  Паралельне жилкування листків.
13.  Пірчастосітчасте жилкування листків.
14.  Пальчастосітчасте жилкування листків.
15.  Головний корінь добре виражений.
16.  Головний корінь не виражений.
17.  Зародок з двома сім’ядолями.
18.  Зародок з однією сім’ядолею.
19.  Квітки тричленні.
20.  Квітки чотиричленні.
21.  Квітки п’ятичленні.


4.Тестові завдання
Завдання з однією правильною відповіддю
1.Позначте ознаку.характерну не тільки для покритонасінних рослин,але і для голонасінних:а)квітка;б)насінина;в)подвійне запліднення;г)плід.
2.Позначте структуру у покритонасінних,яка розвивається з центральної клітини зародкового мішка після її злиття із спермієм: а)зародок;б)ендосперм;в)насінина;в)плід.
3.Ознака класу Дводольні:а)одна сімядоля;б)сітчаста жилкування; в)мичкувата коренева система
4.Ознаки рослин класу Дводольні:а)     одна сім'ядоля; б)         стрижнева коренева система;в)         дугове жилкування.
5. Родина з класу Дводольні:а)Родина   Злакові;б) Родина Капустяні;в) Родина Лілійні.
6.Родина з класу Однодольні:а) Родина Розові;б) Родина Капустяні;в) Родина Лілійні.
7. Виберіть ознаку характерну тільки для покритонасінних: а)насінина;б)корінь;в)квітка;г)плід
8.Найвищою систематичною одиницею є:а)віддвл;б)вид;в)царство;г)клас.
Завдання з кількома правильними відповідями.
9.Покритонасінні в житті людини мають велике значення, бо вико­ристовуються як:
а)   лікарські рослини;б)     сировина для промисловості;в)       декоративні рослини.
г)   продукти харчування;д) отруйні рослини.
10.  Заходи, що сприяють збереженню рослин:а)        занесення у Червону книгу;
б)   створення природоохоронних територій;в)інформування населення про їх рідкісність;
г)    заборона збирання лікарських рослин;д) регульоване збирання лікарських рослин.
Завдання на встановлення логічної послідовності
11.Розташуйте у логічній послідовності основні таксони царства Рослини від найнижчого до найвищого. Перший таксон позначте цифрою1
Царство;рід;порядок;вид;клас;родина;відділ
Завдання на розпізнання біологічних об’єктів.
12Опрацюйте малюнок.Розпізнайте рослину класу Дводольні і рослину класу Однодольні
                                     
13.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.   
Обґрунтуйте, чому покритонасінні рослини є найчисленнішоюі найвисокоорганізованішою групою сучасного рослинного світу.
Які культурні рослини вирощують у вашій місцевості і яке їх призначення?
Порівняйте особливості будови представників класів Дводольні та Однодольні.

4.Завдання  «Це - цікаво!»
   Варіанти можливих запитань:
1.     Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди, цинги, захворювань печінки та нирок, базедової хвороби. Відвари його лушпиння застосовували для укріплення волосся та знищення лупи. Жодна господиня не могла обійтися без нього. Про який овоч ідеться? До якої родини і класу він належить?  (Цибуля. Родина Лілійні, клас Однодольні.)
2.     Білі, фіолетові, рожеві квіти, а рослина - одна і та сама. Цими квітами прикрашала зачіску королева Франції у ХVIII ст.., а за часів Петра I у Росії цю рослину називали «земляним яблуком». Що це за рослина? До якої родини вона належить?  (Картопля. Пасльонові).
3.     Ця рослина потрапила до Європи в 1496 році. Монах Пано, мандруючи з Колумбом, привіз невідому рослину з Сан-Домінго до Португалії. З Португалії французький посол Ніко в 1560 році завіз її до Парижа, де відомий ботанік Карл Ліней назвав цю рослину на його честь ─ «нікоціана». Що це за рослина?     ( Тютюн).
4.     Щоб вшанувати пам’ять хороброї Жанни Д’Арк, французький король Карл VII «милостиво» надав родичам героїні дворянство та прізвище дю Люс. На їхньому дворянському гербі на синьому полі був зображений меч із двома рослинами по боках і вінком із таких самих квітів угорі. Це вважалося найвищою відзнакою, адже ця рослина у Франції була емблемою королівської влади. Що це за рослина?   (Лілія).
5.     Давні єгиптяни вважали ці рослини священними. Їх приносили у жертву богам разом із хлібом та м’ясом. Вони входили у щоденний раціон давньоримського солдата як рослини, що запобігають захворюванням кишечника та відновлюють сили. Їм приписували магічну здатність відлякувати «злих духів» та міфічних кровосисних істот ─ вампірів. Що це за рослини? (Цибуля і часник.)
6.     Стебла якої рослини можуть збільшуватися за добу на 1 м.? До якої родини вона належить?(Стебла бамбука. Родина Злакових.)

Тема.3:Найпоширеніні родини класу Дводольні
1.Тестові завдання
Завдання з однією правильною відповіддю
1. Насіння формують:а) квіткові рослини;         в) водорості;б) мохоподібні;                 г) хвощі.
2. Суцвіття кошик мають рослини з родини:а) Пасльонові;  б) Айстрові. в) Бобові;
3. Плід стручок притаманний рослинам з родини:а) Капустяні;  б) Пасльонові;в) Бобові.
4. Бактерії вступають у взаємовигідне співіснування з кореневою системою:а) бобових;  б) лілійних;
в) злакових.
5. Видозмінені пагони – цибулини – спостерігають у рослин з родини:а) Злакові; б) Бобові;в) Лілійні.
6. До родини Капустяні належать рослини:а) айстри; б) конюшина;в) грицики.
7. До родини пасльонові належать рослини:а) капуста;  б) картопля;в) соняшник.
8. До родини Розові належать рослини:а) овес; б) шипшина;в) тюльпан.
Завдання з кількома правильними відповідями.
9.Позначте лікарські рослини родини Айстрові:а)пижмо;б)буркун;в)беладона;г)деревій;д)череда
10.позначте овочеві культури родини Пасльонові: а)соняшник;б)горох;в)баклажани;г)перець;д)картопля;е)малина
Завдання на розпізнання біологічних об’єктів.
11.Визначте родину.для представників якої характерне:квітка має віночок з 5 зрослих пелюсток,чашечку з 5 зрослих чашолистків,5 тичинок і 1 маточку;плід ягода або коробочка.
12.Продовжити речення.
1.     Горох посівний належить до родини__________________________.
2.     Представниками родини Айстрові є __________________________.
3.     Соняшник належить до родини _____________________________.
4.     У представників родини Айстрові плід _______________________.
Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.  
Опишіть господарське значення представників родин Пасльонові та Айстрові.

2.Розгадати кросворд , давши відповідь на запитання
1.Дуже ранній весняний коренеплід для салатів. (Редиска)
2.  Лісова ягода, її полюбляють ведмеді (Малина)
3. Дика родичка цариці квітів ( Шипшина)
4. І рослина і назва японської техніки ( Айва)
5. Харчова рослина , є зимова і дайкон.(Редька)
6. На її пелюстках гадають закохані ( Ромашка)







А






А







А




А






А








А





Тема 4: Клас Однодольні.
1.Тестові завдання
Завдання з однією правильною відповіддю
1.До родини Злакові належать рослини:а) горобина; б) перець;в) бамбук.
2. До родини Лілійні належать рослини:а) цукрова тростина; б) пирій;в) тюльпан.
3.Родина класу однодольних:а) Хрестоцвіті; б) Лілійні;в) Складноцвіті;    г) Бобові.
4.Позначте число тичинок у квітках рослин родини Лілійні:а)5 ;б)6; в)8; г)10
5.Позначте плід представників родини Цибулеві:а)ягода;б)коробочка;в)сімянка;г)біб
6.Позначте родину,представники якої багаті фітонцидими: а)лЛлійні;б)Цибулеві;в)Бобові;г)Айстрові
7. Укажіть, як називається  суцвіття кукурудзи:А колос Б китиця В волоть Г початок
8.Позначте основну зернову культуру у всьому світі:а)жито;б)пшениця;в)рис;г)картопля.
Завдання з кількома правильними відповідями.
9.Виберіть ознаки родини Злакові:а) листки довгі, лінійні, жилкування паралельне
б) стебло називають соломиною;в) плід — сім’янкаг) характерний верхівковий ріст стебла
д) плід — зернівка
10.Виберіть ознаки родини Лілійні:а)переважно комахозапильні багаторічні рослини;б)травянисті рослини з двостатевими квітками;в)оцвітина чашечкоподібна;г)переважна шість тичинок;д)плід коробочка або ягода.
Завдання на розпізнання біологічних об’єктів.
11 Визначте родину,для представників якої характерне: дво-або багаторічні травянисті рослини;проста оцвітина з6 вільних або частково зрослих листочків,6 тичинок і 1 маточка; суцвіття зонтик4плід коробочка

12.Опрацюйте малюнок.Розпізнайте рослину родини Лілійні і назвіть її
                                                     
Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.  
Яке значення злаків у житті людини. Які злакові культури вирощують в Україні?

2.Вправа «Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю, 
«–» — не вірю.
1) Злакових існує майже 8 тис. видів.
2) Усім відомі такі злакові рослини, як пшениця, жито, горох, ячмінь.
3) Їх підземні пагони можуть видозмінюватися у кореневища.
4) Злакові мають стебло соломину.
5) Стеблам злаків притаманний вставний ріст.
6) Листки складні, з добре вираженим черешком.
7) Квітки злаків дрібні, малопомітні.
8) Квітки зібрані в суцвіття складний колос, волоть, складний зонтик.
9) Серед злаків є вітрозапильні і самозапильні рослини.
10) Коренева система злакових мичкувата.
11) Основною зерновою культурою в Україні є рис.
12) У серцевині деяких видів тростини міститься до 20 % цукру.
Відповіді:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
– – + + + – + – + + – +


  3.     Кросворд « Однодольні рослини.»

1.     Речовини, які містяться в цибулі і знищують мікроби.
2.     Необхідна умова для вирощування рису.
3.     Лікарська рослина родини Лілійні.
4.     Рослина родини Злакові.
5.     Плід конвалії.
6.     Біла речовина в зернівці Злакових рослин.
7.     Рослина родини Цибулеві.
8.     Декоративна рослина родини Лілійні.
9.     Плід Злаків.
10. Кількість тичинок у квітці родини Цибулеві.

                                                                   


1




О







2

Д


3

Н





4


О

5


Д


6


О





7



Л




8


Ь




9


Н




   Відповіді: 1.Фітонциди. 2. Вода. 3. Конвалія. 4. Жито. 5. Ягода. 6. Ендосперм. 7. Цибуля. 8. Тюльпан. 9. Зернівка. 10. Шість.



Тема 5:Сільськогосподарські рослини
Вправа 1.

I варіант – вибрати ознаки однодольних рослин.
II варіант – вибрати ознаки дводольних рослин.

1.     Майже всі рослини цієї родини одно -  або багаторічні трави.
2.     За морфологічними особливостями соняшник – однорічна, теплолюбна рослина.
3.     Важлива технічна, кормова та овочева культура. Її ще називають другим хлібом.
4.     До зернових культур відносять пшеницю, кукурудзу, жито, гречку.
5.     До бобових культур належать горох, соя, боби.
6.     Кормові рослини люцерну, боби використовують для відгодівлі худоби.
7.     До технічних культур можна віднести пшеницю.
8.     За свою діяльність людство вивело близько 4 тисяч сортів пшениці.
9.     З зеленої маси кукурудзи виготовляють силос для худоби.
10.  Зміст цукру у коренеплодах цукрового буряка перевищує 20%.
11.  Філософ Піфагор був одним із перших   вчених, хто вивчав  капусту.
12.  Особливо цвіте в червні – липні, плід однонасінна зернівка, стебло соломина.
13.  Зерно кукурудзи не має достатньо білків і тому не придатне до випікання хліба      
14.  Капуста багата на вітаміни, солі кальцію.
15.  У соняшника утворюється плід сім’яння зі шкіряним оплоднем.
16.  На нижній частині стебла утворюються підземні бульбоносні пагони.
17.   У господарській діяльності людини велике значення мають пшениця, жито, кукурудза, ячмінь.
18.  Розмножуються вегетативно  - бульбами.
19.  Дворічна трав’яниста рослина.
20.  Належить до роду Буряк родини Лобові.

2.Тестові завдання
Завдання з однією правильною відповіддю
1.До родини Капустяні належать рослини:а) айстри;б) конюшина;в) грицики.
2. До родини пасльонові належать рослини:а) капуста; б) картопля;в) соняшник.
3. До родини Бобові належать рослини:а) хрін; б) петунія;в) люпин.
4. До родини Розові належать рослини:а) овес;  б) шипшина;в) тюльпан.
5.Зазначте групу, до якої належать такі рослини, як пшениця, кукурудза, ячмінь, овес, просо, рис: а) плодові культури; б) зернові культури; в) овочеві культури;г) ягідні культури.
6. Оберіть рослину, яка належить до овочевих: а) просо; б) помідори; в) яблуня; г) квасоля.
7. До родини Лілійні належать рослини:а) цукрова тростина; б) пирій;в) тюльпан.
8.Плід стручок мають рослини родини:а) Розові;б) Капустяні;в) Пасльонові;
Завдання з кількома правильними відповідями.
9.Позначте рослини родини Пасльонові: а)картопля; б) вишня;в) хризантеми ;г)помідори;д)баклажани е)гірчиця
10. До родини Злакові належать рослини:а) горобина;  б) перець; в)бамбук;г)кукурудза;д)рис;е)соняшник
11. Розподіли рослини по групах.
лікарські
декоративні
отруйні



лілія, тютюн, конвалія, нарцис, хрін, дурман, хризантема, шипшина, беладона,блекота, айстра, тюльпан, мати-й-мачуха, солодка, жоржина, звіробій, паслін
12.Завдання на розпізнання біологічних об’єктів.
Впізнай рослину за описом та назви родину, до якої належить ця рослина.
         Це багаторічна трав’яниста рослина, яка скрізь квітне навесні, а часом і восени: на полях, луках, у парках і садах. Вона надзвичайно стійка до витоптування тваринами, бо всі її листки згруповані у прикореневу розетку. Молочно-білий сік цієї рослини досить їдкий на смак, тому тварини її обминають.                                                             (Кульбаба. Родина Складноцвіті)
         Це однорічна рослина, насіння якої містить до 49% олії, яку застосовують для продовольчих та технічних потреб, а з її макухи виготовляють порошок, який використовується у медицині. Деякі сорти цієї рослини вирощують як салатну культуру.            (Гірчиця. Родина Хрестоцвіті)
13.Назвіть рослини, що дали нам дані продукти.
1.олія … 2.цукор … 3.крохмаль… 4.борошно … 5.кетчуп … 6.халва …

13.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.  
1.Які культурні рослини називають зерновими? Назвіть зернові культури, які вирощують в Україні і в світі на найбільших площах. Поясніть чому.
2.    Яке значення овочевих культур у харчуванні людини? Назвіть овочеві рослини, які вирощують в Україні.
3.    Наведіть приклади рослин, які відносять до групи плодово-ягідних. Яка плодова культура в Україні вирощується на найбільших площах?

Тема 6.Екологічні групи рослин (за відношенням до світла,води,температури)
Завдання з однією правильною відповіддю
1. Екологічна група рослин:а)група рослин, які не мають пристосувальних
ознак до певного середовища існування;б) група різних за систематичними ознаками
рослин, що мають спільні пристосувальні ознаки до певного середовища існування.
2. Світлолюбні рослини мають:а)довгі підземні корені, листки розсічені або з опушенням;б)листки з великими темно-зеленими листковими пластинками; в)
3. Тіньолюбні рослини ростуть:а)y у степах;б) у воді;в) у нижньому ярусі лісу.
4. Водяні рослини — це:а) конвалія;б) глечики жовті;в) сальвінія;г) дуб.
5. Пристосуванням до високої температури й нестачі води є:а) великі розсічені листки;б) листки-колючки;в) потовщене стебло;в) довга коренева система.
6. Холодостійкі рослини:а) кукурудза, кавуни; б) мохи, лишайники;а)огірок,диня.
7. Рослини-паразити мають:а) добре розвинені корені;б) корені присоски; в)повітряні корені.
8.Липа – рослина:а) холодостійка; б) тіньовитривала;в)світлолюбна
9.Доповнити речення.
- існують такі середовища існування…….
- чинники середовища є ……………..
- до абіотичних чинників належать ……….
- до біотичних чинників належать ……….
- антропічні чинники – це ………….
- екологічні групи рослин бувають …………….
10.Визначте в переліку рослин, які належать до однієї екологічної групи, зайву та поясніть свій вибір.
1. Ковила, молодило, жито (ковила, молодило — посухостійкі, а жито — ні).
2. Росичка, ряска, очерет (росичка, очерет — вологолюбні, а ряска — вища водяна рослина).
3. Сосна, береза, липа (сосна, береза — світлолюбні, а липа — тіньовитривала).
11.Завдання на встановлення відповідності
1.Підберіть пару – рослина та екологічну група, до якої вона належить
1.     Саксаул
2.     Мох
3.     Кактус
4.     Глечики жовті
А  Дерева
Б  Посухостійкі
В  Вологолюбні
Г  Водні
Д  Тіньолюбні


2.Підберіть пару – рослина та екологічна групу, до якої вона належить
1.     Сосна
2.     Ялина
3.     Папоротник
4.     Мох
А  Тіньовитривалі
Б  Світлолюбні
В  Світловитривалі
Г  Тіньолюбні
Д  Вологолюбні

12.Із запропонованого переліку вибрати
чинники неживої природи (абіотичні)
чинники живої природи (біотичні)
чинники, пов’язані з діяльністю людини (антропогенні)



 Опади ; надмірне випасання худоби на луках;вирубування лісу;бурелом;земне тяжіння мікориза ;зрошення земель ;осушування боліт; «ріжки» в суцвітті жита;переміщення піску; боротьба рослин за світло;запилення квіток комахами

13.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.  
1.У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.
— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?
— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?
2.Чим відрізняються листки рослин, що ростуть у тіні, від рослин, що вимагають яскравого освітлення?
3.Наведіть приклади теплолюбних і холодостійких рослин. Чому теплолюбні рослини не витримують заморозків?


Тема 7.Життєві форми рослин
Обрати  одну правильну відповідь:
1.  Видовжений здерев'янілий стовбур мають рослини, які належать до:
а) чагарників: б) дерев; в) дворічних трав; г) багаторічних трав.
2.  Назвіть рослину-паразита: а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота.
3.  Назвіть комахоїдну рослину: а) повитиця; б) омела; в) росичка; г) тюльпан.
4.  Що є життєвою формою рослин?а) квітка; б) корінь;  в) дерево;  г) ліс.
5.Позначте рослини,які розвиваються та живуть протягом одного року або навіть кількох місяців:
а)однорічні;б)дворічні;в)багаторічні; г)сезонні
6. Видовжений здерев’янілий стовбур мають рослини, які належать до:
а) чагарників: б) дерев; в) дворічних трав; г) багаторічних трав.
7.    Назвіть рослину-паразита: а) росичка; б)    повитиця;    в) ромашка; г) блекота.
8.    Позначте життєву форму рослини,для якої характерна крона:а)трав’янисті рослини;б)кущі;в)дерева
9.Пояснити терміни:
1.Дворічні рослини
2.Життєві форми рослин
3.Кущі
10.Розподіліть перелічені рослини  за рослинними угрупованнями: ліс, степ, лука, болото.
Перелік рослин: осока, ясен, тонконіг, ліщина, типчак, конвалія, журавлина, береза, тюльпан, сфагнум, тимофіївка, суниця, конюшина, ковила.

ліс
степ
лука
болото





11.Завдання на розпізнання рослинних угруповань
Визначте рослинне угруповання для якого характерне таке:зазвичай піщаний і бідний грунт;крони найвищих дерев пропускають достатньо світла,але чагарників і травянистих рослин мало;на вологих грунтах переважають мохи,на сухих-лишайники(ягель) і деякі сухолюбні трави.

12.Знайдіть помилки в розподілі за ярусами рослин мішаного лісу.
І ярус – ялина, дуб, граб, ліщина;
ІІ ярус – сосна, черемха, бук;
ІІІ ярус  – підсніжник папороть;
ІV ярус – малина , ряст, глід.

(Відповідь. І ярус – сосна, дуб, граб, бук; ІІ ярус – ялина, черемха, ліщина; ІІІ ярус – малина, глід; ІV ярус – підсніжник, ряст, папороть)

13.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання.
 Які природні угруповання трапляються в нашій місцевості?
 Назвіть види рослин, що трапляються в місцевих рослинних угрупованнях.
Чим відрізняються флора і рослинність?

Вправа 2.Вставити пропущені слова в тексті.
Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається … (рослинним угрупованням). До них належать … , …, … та … (ліси, болота, луки та степи). Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — … (ярусністю). Вона буває …(надземною) і … (підземною). Верхні яруси займають … (світлолюбні) рослини, а нижні — … і … (тіньовитривалі і тіньолюбні) рослини. Сукупність рослинних угруповань Землі або окремих її частин називають … (рослинністю). Сукупність видів рослин, що зростають на певній території, називають … (флорою).


Вправа 3.Із запропонованого переліку ознак виберіть ті, які відповідають: 1 – Деревам; 2 – Чагарникам; 3 – Чагарнички; 4 – Однорічним трав’янистим рослинам; 5 – Дворічним трав’янистим рослинам ;
6 – Багаторічним трав’янистим рослинам (виписувати лише літери):
А – рослини, які закінчують свій цикл розвитку впродовж одного року;
Б – буряк, морква, капуста;
В – великі рослини з добре розвинутим основним багаторічним здерев’янілим стеблом;
Г – полин, астрагал;
Ґ – рослини, які в перший рік розвитку формують лише вегетативні органи, а в другий – генеративні;
Д – бузок, шипшина, смородина;
Е – рослини, які мають багаторічні підземні органи і однорічні надземні;
Є – пирій, конвалія, тюльпан;
Ж – сосна, дуб, липа:
З – багаторічні рослини з декількома однаковими здерев’янілими стеблами;
И – кукурудза, помідор, соняшник;
І – багаторічні рослини з декількома однаковими здерев’янілими тільки в нижній частині стеблами.

Вправа 4 «Третій зайвий»
Вибрати з переліку рослин, які належать до однієї екологічної групи, зайву та пояснити свій вибір.
1.      Ковила, молодило, жито. (Ковила, молодило — посухо­стійкі, а жито — ні.)
2.      Росичка, ряска, очерет. (Росичка, очерет — вологолюбні, а ряска — вища водяна рослинність.)
3.      Сосна, береза, липа. (Сосна, береза — світлолюбні, а липа — тіньовитривала.)



 Контрольна робота

I варіант
Позначте одну правильну відповідь.
1.У голонасінних рослин уперше з’являється:
а)квітка      ;б) плід;  в)насінина      ; г)корінь
2.Шишка — це: а)видозміна пагона;        б) видозміна листка в)пагін   ; г)видозміна квітки
3.До мохів належить: а)яловець звичайний       ;б)сфагнум;в)ламінарія; г)хвощ великий
4.   До листопадних хвойних рослин належить: а) сосна; б) ялина; в) модрина
5.В утворенні торфу беруть участь спресовані рештки:а) чоловічої папороті;б) хвоща польового; в) моху сфагнуму.
6.Позначте отруйну рослину з родини Пасльо­нові:а) кропива собача;б) блекота чорна;в) петунія срібляста;г) тютюн пахучий
7. Позначте родину класу Однодольні:
а)    Злакові;б)Бобові;в)Пасльонові ;г)        Розові.
8. Видозмінені пагони – цибулини – спостерігають у рослин з родини: а)Злакові;   б)Бобові;
В)Лілійні;г)Розові    
Із запропонованих відповідей виберіть кілька правильних.
9.Виберіть характерні ознаки хвощів:
а)у життєвому циклі переважає спорофіт;б)у життєвому циклі переважає гаметофіт
в)тіло почленоване на вузли і міжвузля;г)стебло містить кремнезем;)мають ризоїди
е)листки мають вигляд зубчиків, які зростаються біля основи, утворюючи піхву, що покриває вузол;є)листки великі, розсічені
10.До хвойних рослин відносяться:  а) щитник чоловічий; б) сосна звичайна; в) плаун булавовидний; г) ялина    звичайна; д) тис ягідний.
11.Установіть відповідність між групами рослин та їхніми зображеннями.
1       мохи           2   водорості                 3   плауни            4   покритонасінні

А
Б
В
Г
Д
12.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання
Поясніть переваги покритонасінних рослин перед голонасінними.
Яке значення в житті людини мають водорості



II варіант

Позначте одну правильну відповідь.
1.У клітинах бурих водоростей відкладається:
А) крохмаль ;б)багрянковий крохмаль;в)ламінарин;г) філофорин
2.      Покритонасінні рослини змогли витіснити голонасінні завдяки наявності:
а) квітки й плоду;б) насіння;в) розвиненої кореневої системи      г) розвиненого стебла
3.Хвоя — це:а) пагін;б)видозмінений пагін;в) брунька; г)листок
4.Фотосинтез у хвощів відбувається у:а) стеблі;б)листках;в) кореневищі         г)спорангіях
5.До папоротей належить: а)щитник чоловічий;б)плаун баранець;в) спірогіра         г)зозулин льон
6. Плід сім’янку мають усі рослини родини:а) Злакові;       б) Айстрові;в) Пасльонові;         г) Лілійні.
7. Насінні рослини відрізняються від вищих спорових:  а) наявністю насіння;
б) розвиненими коренями; в) наявністю пагона;г)наявністю квітки
8. Спільними ознаками голонасінних і покритонасінних є:а)  розвиток із спори;    
б) наявність квітки;в) розвиток із насіння;г) наявність ендосперму
Із запропонованих відповідей виберіть кілька правильних
9.Виберіть характерні ознаки мохів:а) у життєвому циклі переважає спорофіт
б)у життєвому циклі переважає гаметофіт;в) мають листкостеблову будову
г) спорангії зібрані у стробіли, які розміщуються на верхівці пагонів;д)мають ризоїди
е)підземна частина — кореневище;є) спори утворюються у коробочці
10.Виберіть ознаки родини Злакові:а) листки довгі, лінійні, жилкування паралельне
б) характерний вставний ріст стебла;в)плід — сім’янка;г) характерний верхівковий ріст стебла;д) плід — зернівка;е) суцвіття — складний колос або волоть;є)життєві форми: дерева та кущі

11.    Установити відповідність між групами рослин та їхніми зображеннями.
1       хвощі
2       водорості
3       папороті
4       голонасінні
А
Б
В
Г
Д
12.Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання
Яке значення в житті людини мають покритонасінні рослини?
Поясніть переваги голонасінних рослин перед папоротями.


 ___________________________________________________________________


                          Тематична атестація по темі «Водорості»

                                       І   варіант
І рівень
1.     За способом живлення водорості поділяються :
    а) автотрофи;  б) гетеротрофи;  в) сапротрофи;  г) паразити.
2. Зелений пігмент рослинних клітин знаходиться в :
    а) цитоплазмі;  б) хлоропластах;  в) ядрі;  г) оболонці.
3.     Хламідомонада – це водорость:
     а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна; г) усі відповіді вірні.
ІІ рівень
Допишіть речення……
4. Основними відділами водоростей є:…
5. Хлоропласт у хламідомонади має форму…
6. З червоних водоростей добувають…
ІІІ рівень
7. Установіть відповідність між відділами водоростей та їхніми представниками
1. зелені водорості                             а) навікула
2.червоні водорості                            б) ламінарія
3. бурі водорості                                 в) фукус
4. діатомові водрості                          г) хламідомонада
8. Установіть правильну послідовність подій при статевому розмноженні хламідомонади
а) материнська клітина
б) утворення гамет
в) злиття гамет
г) вихід клітин із зиготи
IV рівень
9.     Доведіть, що одноклітинна водорість є окремим організмом.
                                                 ІІ варіант
І рівень
1. Панцир просочений сполуками Силіцію, є у водоростей:
    а) зелених; б) бурих; в) діатомових; г) червоних.
2.     На найбільших глибинах здатні мешкати водорості :
    а) зелені; б) бурі; в) червоні; г) діатомові.
3.     Запасною поживною речовиною зелених водоростей є:
     а) крохмаль; б) ламінарин; в) багрянковий крохмаль; г) гліцерин
    ІІ рівень
   Вставте в речення пропущені слова
4.     Ламінарія, або морська……, належить до………водоростей. Вона прикріплюється до дна за допомогою…………
5.     Вольвокс належить до………водоростей. Його слань складається із значної кількості клітин, сполучених між собою……..містками. Вольвокс пересувається в товщі води за допомогою……
6.     Хламідомонада крізь оболонку поглинає ……... На світлі у хроматофорі у процесі……. утворюється …….та виділяється ……... Хламідомонада при диханні поглинає….. , а виділяє …….. Хламідомонада – це……...
ІІІ рівень
7.     Установіть відповідність між відділами водоростей і їхніми ознаками
а) зелені водорості                1. зустрічаються на значній глибині, до 300 м
     б) червоні водорості             2. вживаються в їжу
     в) бурі водорості                   3. багато одноклітинних представників мають
     г) діатомові водорості              джгутики   
                                                     4. бувають тільки одноклітинними або, рідко,
                                                      колоніальними  
8.     Установіть правильну послідовність подій при безстатевому розмноженні хламідомонади
а) материнська клітина
б) вихід спор
в) утворення спор
г) підготовка материнської клітини до утворення спор
ІV рівень
9.     Чому зі збільшенням глибини кількість і різноманітність водоростей поступово зменшується?

                                                 ІІІ варіант
І рівень
 1.Одноклітинна зелена водорость:
     а) спірогира  б) вольвокс  в)хлорела  г) улотрикс
2.Хлорофіл у клітинах зелених водоростей міститься 
   а) в цитоплазмі  б) в хроматофорі  в) в оболонці  г) в ядрі
3. Водорості за способом живлення:
а) автотрофи  б)гетеротрофи  в)паразити  г) сапротрофи
4.     Наука, що вивчає водорості:
 а) мікологія;   б) ботаніка;   в) альгологія;   г) бріологія
5. „Цвітіння води” відбувається завдяки швидкому розмноженню:
а) зелених водоростей;   б) червоних водоростей;  в) бурих; г) діатомових.
6. Найбільша за розміром водорость, що має довжину 30-45 метрів, - це:
     а) макроцистис;   б) спірогира;   в) улотрикс  г) хлорела
 ІІ рівень
   Вставте в речення пропущені слова
7. Хламідомонада орієнтується в просторі за допомогою………
8. Скоротливі вакуолі у хламідомонади виконують функцію………
9. Піреноїди – це тільця білкової природи, які виконують функцію…….
ІІІ рівень
10.  Знайдіть відповідність між характеристиками водоростей та відділами, до яких вони належать
а) зелені водорості               1. переважає пігмент хлорофіл
     б) червоні водорості             2. мають панцир, просочений сполуками
     в) бурі водорості                      кремнію
     г) діатомові водорості          3. переважають коричневі й жовті пігменти
     д)  ціанобактерії                    4. мають здатність жити на глибині 200-250 м
11. Знайдіть відповідність між представниками різних відділів водоростей та їхніми характеристиками
а) хламідомонада              1. наявність джгутиків
б) ламінарія                        2. здатність накопичувати йод
в) хлорела                           3. використання в космічних дослідженнях
г) саргасум                         4. здатність  утворювати величезні скупчення біля
                                               узбережжя
ІV рівень
12.Що представляють собою діатомові водорості і яка їхня роль у природі?




Тематична атестація по темі «Мохоподібні»
І рівень
1.     Коробочка зозулиного льону містить…
а) спори;
б) листки;
в) гамети;
г) спори та гамети.
      2. Яке покоління переважає у життєвому циклі мохів?
          а) гаметофіт;
          б) спорофіт;
          в) нестатеве покоління;
          г) статеве і нестатеве покоління мають однаковий статус.
    3. Яка з  рослин належить до мохів?
          а) хлорела;
          б) модрина;
          в) кульбаба;
          г) сфагнум.
ІІ рівень
1.     Дайте визначення термінів:
4)    Бріологія –…..
5)    Спора – ….
6)    Гаметофіт –…
ІІІ рівень
7)Укажіть правильну послідовність подій у життєвому циклі зозулиного льону.
а) утворення гамет жіночим і чоловічим гаметофітом;
б) запліднення;
в) формування безстатевого покоління та утворення спор;
г) проростання спор.
8) Установіть відповідність між рослинами та групами, до яких вони належать:
1. хвощ польовий                                   а) мохи
2. сфагнум                                               б) плауни
3. сальвінія                                               в) хвощі
4. баранець                                               г) водорості
                                                                   д) папороті
ІV рівень
9) Мохи можуть залишатися  живими під снігом, розвиватися при незначній кількості світла, а от без води їхня життєдіяльність практично припиняється. Чому?






Тематична атестація по темі «Плауноподібні»
І рівень
1)Спороносні колоски у плауноподібних утворюються:
а) на коренях;
б) на гаметофіті;
в) на верхівках стебел;
г) біля основи стебла.
2) З переліку рослин виберіть рослину, що відноситься до відділу Плауноподібні:
а) модрина;
б) плаун булаво видний;
в) молодильник;
г) ялиця.
3) Спори яких рослин застосовують у піротехніці та для виготовлення дитячих присипок?
а) папоротей;
б) мохів;
в) хвощів;
г) плаунів.
ІІ рівень
Дайте визначення термінів:
4)    Спорангії –…..
5)    Заросток – ….
6)    Стробіл  –…
ІІІ рівень
7)Установіть відповідність між вищими споровими рослинами та їх ознаками
1) мохи                    а) мають два типи пагонів – весняний і літній
2) папороті              б) відіграють головну роль в утворенні камяного вугілля
3)хвощі                    в) для нормального розвитку потрібен гриб у грунті, де
                                  росте рослина
4) плауни                г) відіграють роль в утворенні боліт
8) Закінчіть речення:
Внаслідок проростання спори плауна булавовидного утворюються……..
ІV рівень
9) Назвіть плауноподібні вашої місцевості занесені до Червоної книги України. Що ви про них знаєте?








Тематична атестація по темі «Хвощеподібні»
І рівень
1)Фотосинтез у хвоща польового відбувається у:
а) листках;
б) стеблах;
в) кореневищах;
г) спороносних колосках.
2) Де у хвощів запасається крохмаль?
а) у бульбочках, на кореневищі;
б) у середині кореневища;
в) у листках;
г) у стеблах.
3) Індикаторами чого можуть виступати хвощі?
а) чистоти повітря;
б) заболочених грунтів;
в) лужних грунтів;
г) кислих грунтів.
ІІ рівень
Дайте визначення термінів:
4)    Елатери–…..
5)    Кореневище – ….
6)    Міжвузля  –…
ІІІ рівень
7)Розташуйте в правильній послідовності етапи життєвого циклу хвощів, починаючи від утворення зиготи.
а) розсіюються спори;
б) розвиваються заростки;
в) на весняних пагонах утворюються спороносні колоски;
г) розвивається спорофіт.
8) Установіть відповідність між вищими споровими рослинами  та їх ознаками:
1) мохи                          а) використовують як шліфувальний матеріал
2) папороті                    б) у життєвому циклі переважає гамето фіт
3) хвощі                         в) використовують у піротехніці
4) плауни                       г) листки називаються вайї
ІV рівень
9) Що ви запропонуєте зробити для усунення кислотності грунту?







Тематична атестація по темі «Папоротеподібні»
І рівень
1)Як називаються коричневі утворення на нижній поверхні листка папоротей?
а) соруси;
б) гаметофіти;
в) спорофіти;
г) спороносні колоски.
2) Що являє собою гамето фіт у папоротей?
а) коробочка на ніжці;
б) зелена пластинка серцеподібної форми;
в) зелена нитчаста структура;
г) спороносний колосок.
3) Вайї у папоротеподібних – це….
а) листки;
б) спори;
в) стебла;
г) заростки.
ІІ рівень
Дайте визначення термінів:
4)    Вайї –…..
5)    Соруси – ….
6)    Заросток  –…
ІІІ рівень
7)Розташуйте в правильній послідовності події під час утворення камяного вугілля.
а) утворення кам’яного вугілля в умовах нестачі кисню;
б) відмирання нижніх шарів стовбурів папоротей;
в) покриття відмерлих ділянок стовбурів папоротей піском та мулом;
г) потрапляння стовбурів деревянистих папоротей  у воду.
8) Установіть відповідність між рослинами та групами до яких вони належать:
1) хвощ польовий                                        а)мохи
2) зозулин льон                                           б) плауни
3) марсилія                                                   в) хвощі
4) плаун баранець                                        г) водорості
                                                                       д) папороті

ІV рівень
9) Існує народне повіря, що тому, хто в ніч на Івана Купала знайде квітку папороті, пощастить у житті, зокрема він зможе знайти скарби, які охороняють злі сили. Як ви вважаєте, чи може насправді людина знайти квітку папороті?


Узагальнення
І рівень
1)    Біологія – це наука, що вивчає:
а) мінерали;
б) живі істоти;
в) хімічний склад води;
г) газовий склад повітря.
   2) Цукрові дріжджі розмножуються:
           а) поділом навпіл;
           б) брунькуванням;
           в) спорами;
           г) гаметами.
3) Яка наука вивчає будову клітини?
           а) мікробіологія;
           б) цитологія;
           в) зоологія;
           г) альгологія.
ІІ рівень
4) Вставте в речення пропущені слова.
Статеве розмноження відбувається за допомогою______________.
Унаслідок їх злиття утворюється______________, а цей процес називається____________.
5) Нестатеве розмноження відбувається за допомогою нестатевих клітин______, вегетативних органів або їх частин___________.
ІІІ рівень
6) Установіть відповідність між назвами і обєктом їхнього вивчення.
а) ботаніка      1) вивчає звязки між організмами і навколишнім середовищем
б) зоологія      2) вивчає гриби
в) мікологія    3) вивчає рослини
г) екологія      4) вивчає тварини
                        5) вивчає різноманітність усіх організмів
7) Установіть відповідність між органелами рослинної  клітини та їхніми функціями.
а) ядро                    1) фотосинтез
б) рибосоми           2) зберігання поживних речовин
в) хлоропласти      3) захист від впливів зовнішнього середовища
г) вакуолі               4) участь в утворенні білків
                                5) місце знаходження хромосом
ІV рівень
Поясніть значення лікарських рослин для збереження і поліпшення здоровя людини.



   








Коментарі

Дописати коментар